Onze blogs

Hier delen we onze kennis op het gebied van MOOCs en SPOCs
10 mrt 2016
by Jos Maassen

Blog 21: Interview trainees: What about MOOCs?

Universiteit Utrecht – Dit interview is gehouden door Utrechtse Studievereniging Onderwijskunde en ALPO (VOCUS) met Lisan van der Lee en Moniek van Wel.

Wat is een MOOC?
MOOC staat voor Massive Open Online Course. Een MOOC is een gratis online course waar iedereen aan kan deelnemen en waar samen geleerd kan worden over allerlei onderwerpen. George Siemens & Stephen Downes ontwikkelden in 2008 de eerste MOOC over het connectivisme waar 2.300 mensen zich voor aanmeldden. Vervolgens ontwikkelde Sebastian Thrun en Peter Norvig in 2011 een MOOC over Artificial Intelligence die uit ruim 160.000 deelnemers bestond. Door dit succes zijn er sinds die tijd steeds meer MOOCs ontwikkeld.

Waar kunnen wij MOOCs tegenkomen?
MOOCs worden onder andere aangeboden via Cousera en EdX. Naast deze aanbieders, worden in Nederland ook door verschillende hogescholen, universiteiten en andere organisaties MOOCs ontwikkeld in samenwerking met MOOCFactory. Voorbeelden hiervan zijn de HAN, Avans+, Fontys, AOG School of Management en het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Deze MOOCs zijn ontwikkeld op het innovatieve leerplatform ‘Curatr’. Dit platform is gebaseerd op drie belangrijke pijlers, namelijk social learning, content curation en gamification.

Wat zijn de voordelen van MOOCs?
  • De lerende worden uitgedaagd om met en van elkaar te leren en kennis te delen, ook wel social learning genoemd. Door het toevoegen van game-elementen worden lerende gestimuleerd om actief te participeren in een MOOC.
  • Met een MOOC kan een organisatie zichzelf profileren. Een voorbeeld van een organisatie die hier slim gebruik van heeft gemaakt is AOG School of Management. Zij hebben een MOOC ontwikkeld over Robotisering en maakten hiermee kenbaar dat zij kennisexpert zijn op het gebied van Robotisering. De MOOC van AOG maakte deel uit van een onderzoek naar de toekomst van de mens en de robot op de arbeidsmarkt: http://www.aog.nl/robotisering/. De MOOC leverde interessante data op over hoe mensen dachten over robotisering en de arbeidsmarkt. Dit onderzoek werd gepresenteerd tijdens de Werkverkenners live event van BNR. http://www.bnr.nl/radio/bnr-werkverkenners/350108-1601/werkverkenners-live-mijn-collega-de-robot.
  • Een MOOC kan zorgen voor verbreding en/of verdieping in het bestaande curriculum. Steeds meer organisaties gebruiken MOOCs als blended leervorm, waarbij de MOOC gecombineerd wordt met klassikale bijeenkomsten. Zo koppelt de Avans+ aan iedere klassikale bijeenkomst een deel van de MOOC, waardoor tijdens de bijeenkomst meer kan worden ingegaan op casuïstiek.
  • Met een MOOC kan één docent een groot publiek bedienen, wat de kosten kunnen drukken. Zo heeft de HAN vorig jaar zomer een MOOC gedraaid over Social Learning waarin 800 leerprofessionals participeerden.
  • Met een MOOC is het mogelijk om onderwijsmateriaal te hergebruiken, wat de kosten kan drukken. Zo heeft bijvoorbeeld de HAS University een MOOC ontwikkeld op het gebied van ‘Growing without Daylight’.
  • Met een MOOC is informatie vrij toegankelijk voor iedereen die zich wil bekwamen in een bepaald onderwerp.
  • Met een MOOC kan de lerende op elk ogenblik leren en op iedere plaats leren.
  • In een MOOC is er focus op het actuele leermodel: ik leer het best wat ik nu nodig heb voor mijn werk (just enough).
  • In een MOOC ondervindt de lerende geen tijdverlies aan onderwerpen die hij/zij al beheerst.
  • In een MOOC staat de lerende centraal en ontvangt de lerende alle noodzakelijk ondersteuning van een facilitator. Bij MOOCFactory hechten we veel waarde aan de rol van de facilitator die zowel een sociale als een inhoudelijke rol vervult. Daarom leiden wij deze ‘docenten’ op in hun rol als facilitator.
  • In een MOOC kan de lerende soms een certificaat halen. Dit kan de lerende toevoegen aan zijn/haar portfolio en daarnaast kan het dienen als mooie marketing voor een organisatie.
  • Door het sociale aspect in een MOOC kan de lerende zijn professionele netwerk gedurende de MOOC vergroten. Na afloop van de MOOC ‘Innoveren van Leren: op naar 2020’ van Ger Driesen (CLD Academy) en François Walgering (MOOCFactory) werd een live event georganiseerd. Tijdens dit live event is een grote groep mensen verzameld die op dit moment een netwerk vormen en zich bezighouden met het aanbieden van gratis online onderwijs aan vluchtelingen en werklozen: https://www.facebook.com/freelearnersnijmegen/info/?tab=page_info.
  • In een MOOC wordt de leerstof meestal aantrekkelijk en gevarieerd gepresenteerd, door bijvoorbeeld: pre/post-testen, webinars, discussiefora, nieuwsgroepen, FAQ en gebruik van multimedia-middelen.
  • In een MOOC kan allerlei content aangedragen worden door de deelnemers van de MOOC, ook wel user generated content genoemd. In de MOOC ‘Innoveren van Leren: op naar 2020’ zijn 210 bijdragen toegevoegd. Deze bijdragen kunnen allemaal verzameld worden en aangeboden worden via een content curation pagina zoals ZEEF: https://innoveren-van-leren-op-naar-2020.zeef.com/

Hoe worden MOOCs tot nu toe beoordeeld?
MOOCs zijn en zullen een hot item blijven in het opleiden en ontwikkelen van mensen. Een MOOC kan als oplossing dienen voor de grote informatie-overload. Persoonlijk kan ik me geen toekomst meer voorstellen zonder dat we als opleidings- en onderwijskundigen goed gaan kijken naar de mogelijkheden van MOOCs binnen het opleidingshuis van een organisatie. Sommige organisaties geven de voorkeur aan een besloten variant van MOOCs, namelijk SPOCs (Small Private Online Courses). SPOCs worden op kleinere schaal uitgevoerd en de doelgroep is vooraf bekend. Op dit moment zijn verschillende organisaties in samenwerking met MOOCFactory SPOCs aan het ontwikkelen, zoals Vodafone, Achmea, Bouwradius, Liandon, Deloitte, Parnassia groep, Sligro enzovoort. De keuze voor een MOOC of SPOC is afhankelijk van het doel en de doelgroep die je wilt dienen.

Hoe zie je de toekomst voor MOOCs?
Een MOOC is vele male goedkoper dan een training of een college. Kijkend naar een training: Als je een trainer laat komen betaal je voor een trainer, cursusmateriaal, een locatie, een organiserende medewerker en je ‘verliest’ geld doordat de medewerker niet productief aan het werk is. Voor een MOOC betaal je maar een fractie voor de ontwikkeling en de hosting. Dat maakt een MOOC voor een bedrijf, hogeschool of universiteit heel interessant.

De voordelen die hierboven staan geven inderdaad weer dat MOOCs erg succesvol kunnen zijn voor een hogeschool, universiteit en bedrijf. Je hebt een groot bereik en het medium is ontzettend flexibel. Ik voorzie dat er in de toekomst veel meer gebruik gemaakt gaat worden van MOOCs, zowel in het onderwijs als in het bedrijfsleven. Je faciliteert als het ware een leve lang leren, altijd en overal. In Nederland zien wij dat steeds meer organisaties MOOCs en ook SPOCs gaan ontwikkelen en aanbieden op de markt. MOOCFactory werkt samen met 50 bedrijven, onderwijsinstellingen en overheidsinstellingen in de ontwikkeling van MOOCs en SPOCs en steeds meer organisaties hebben interesse in deze vorm van leren.

Lisan van der Lee (internship MOOCFactory), 4e jaars student Onderwijskunde Universiteit Utrecht

Lisan
Moniek van Wel (internship MOOCFactory), 4e jaars student Opleidingskunde HAN

Moniek2

 

Zie ook:

 

 

Blog 20: van MOOC naar ONDERZOEKSRAPPORT: Robotisering

In de zomer van 2015 ontstond er contact tussen AOG School of Management en MOOCFactory. Ambities omtrent beide organisaties werden uitgewisseld. Ik liet enkele voorbeelden van MOOCs (Massive open Online Courses) en SPOCs (Small Private Online Courses) zien aan Annelieke Achterberg-Geerdink en Eric Buffinga, respectievelijk directeur en programmaontwikkelaar (Executive Education) bij AOG School of Management.

Toegevoegde waarden van MOOCs
Als we het hebben over MOOCs denken al velen aan de massale courses die Universiteiten aanbieden. Echter wij zien creatieve varianten ontstaan op deze MOOCs, waarbij we denken in toegevoegde waarden als o.a.: kennis delen met de markt, marketing, thoughtleadership, promotie, inzichten uit de markt (marketdata), leaddata, userdata en andere verdienmodellen in geld uitgedrukt. De MOOCs die wij ontwikkelen zijn tevens gebaseerd op social learning, content curation en gamification. Dit onderscheidt Curatr van de meeste andere MOOC platforms.

Idee
Medio oktober 2015 werd er gebeld……. Door de out-of-the-box brainstorm kwam AOG al snel op het idee om een MOOC aan te bieden aan de markt omtrent één van haar expertises namelijk; Robotisering en de toekomst van werk. HR Managers en andere geïnteresseerden zouden uitgenodigd worden in de MOOC. Twee kennisexperts (Hans Junggeburt en Eric Buffinga) zouden de rol als online moderator (zowel een inhoudelijk als een sociale rol) op zich nemen. Eric: “14 december 2015 moet de MOOC klaar staan”.

Instructie in Curatr
Eind oktober 2015 gaf ik de eerste (van de drie) workshop Instructie in Curatr. Een groep van vijf ontwikkelaars werden opgeleid in ons online leerplatform Curatr, zodat AOG zelfstandig MOOCs kan ontwikkelen vanuit een visie op social learning; deelnemers worden uitgedaagd om met elkaar hun kennis en ervaringen te delen aan de hand van aangeboden content en moderatorschap door AOG. Ik moet eerlijk zeggen; de energie vloog door de ruimte! Twee weken later hadden we het tweede dagdeel gepland en AOG had flinke vorderingen gemaakt….wederom werd ik positief verrast. Het was heerlijk werken. Die vijf ontwikkelaars waren super betrokken met full commitment van hun omgeving. Ondertussen werd ook de marketing opgestart vanuit AOG. Tijdens het derde dagdeel werden alle puntjes op de i gezet: o.a. juiste gamification instelingen, look & feel, proces van inschrijvingen, kwaliteitscheck op de content en open vragen. Het zag er echt gaaf uit!

14 december D-day
De dag van de waarheid; de MOOC gaat los met een duur van 3 weken, vanwege de opzet van 3 levels in de MOOC. 450 deelnemers reageerden voluit op de aangeboden content en deelden kennis, inzichten en ervaringen met elkaar (social learning). Een mooie nieuwe ervaring met “leren” door de deelnemers, maar zeker ook voor AOG met deze vorm van innovatief onderwijs in dit experiment.

Naamloos


Marktonderzoek
De deelnemers waren zich ervan bewust dat de bijdragen van alle deelnemers in de MOOC geanonimiseerd verwerkt zouden worden tot een marktonderzoek. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat in de nabije toekomst de huidige stabiliteit in functie en benodigde vaardigheden zal verdwijnen. Hierdoor zal iedere burger levenlang moeten blijven leren op vakmatig gebied en in de omgang met verandering. Het onderzoeksrapport werd op 16 februari 2016 gepresenteerd tijdens het ‘Werkverkenners’-event in Media Plaza Jaarsbeurs in Utrecht, georganiseerd door AOG, USG People, FD en BNR. Tijdens deze middag werden er nog meer interessante gedachten uitgewisseld over robotisering en de toekomst van het werk. Het onderzoeksrapport kan men downloaden.

Terugblik
MOOCFactory kijkt terug op een enerverende pressure-cooker met AOG. Wij hebben samengewerkt met vijf hardwerkende ontwikkelaars. AOG heeft lef en durf getoond door dit experiment aan te gaan. De directie heeft full commitment gegeven. Eric heeft zijn projectleidersrol (en tevens moderatorsrol) uitstekend vervuld. Ze hebben gewerkt vanuit een visie op o.a. social learning bij de ontwikkeling van de MOOC en ze hebben duidelijk de toegevoegde waarde van MOOCs gezien in deze specifieke casus gerelateerd aan een marktonderzoek. Chapeau!

De volgende MOOC vanuit AOG School of Management is al in de maak………

 

Zie ook:

Blog 19: NOT CONTENT IS KING, BUT CONTEXT IS KING!

Oostenrijk – In het schitterende Vienna vond van 15 – 22 november 2015 de Council Meeting plaats van ESTIEM. Deze organisatie bestaat uit 79 technische universiteiten in Europa. ESTIEM staat voor: European Students of Industrial Engineering and Management. De uitwisseling van contacten en kennis staan hoog in het vaandel.

ESTIEM_Logo_

Ben Betts (CEO van Ht2) en Jos Maassen (co-founder van MOOCFactory) waren, als partner, op zaterdag 21 november in Wenen uitgenodigd om een “working-group” en een “TED-talk” te verzorgen.


Working-Group: Innovation in Education
Een gemêleerde groep van studenten, alumni, professoren en boardmembers werd allereerst meegenomen in de basis van “Leren”.

working group

Vraag 1: Stel jezelf eens de vragen: Waar doe jij ideeën op? Waar kom jij tot ideeën? Wat ben je dan aan het doen? En wat kenmerkt deze “place”?
De aanwezigen antwoordden: tijdens het hardlopen, in de auto, tijdens het fietsen, buiten het routinematige werken.… Uh dus niet tijdens de colleges, opleidingen? Waarom creëren we dan niet meer “space” in het onderwijs? In het bedrijfsleven wordt gelukkig de laatste tijd steeds meer gesproken over “lummel-tijd”.

Vraag 2: Indien je een idee hebt, aan wie vertel je dan dat idee? En waarom aan hem/haar? Kenmerken van die persoon zijn volgens de aanwezigen: vertrouwen, out-of-the-box-thinker, passion, uit dezelfde branche, juist uit een andere branche, professional, persoonlijk, supportive, adding value. Duidelijk is natuurlijk dat “networking” een essentiële competentie is.

Saillant detail in deze working-group is dat de term MOOC (bewust) niet gevallen is. Bij het inrichten van onderwijs (en zo ook MOOCs) dienen we veel meer rekening te houden met bovenstaande.


TED-Talk: Welcome to the age of context!

Ben Betts nam een volle zaal mee in zijn betoog. Er wordt enorm veel geld gespendeerd aan online leren.

  • US companies alone spend $ 160b on training per year (bron: ATD)
  • E-learning is the fastest area of growth… 23% every year (Bron: IBIS Capital)
  • But building online learning remains expensive. 1 hour of learning content costs $ 30,000 on average (bron: Chapman Alliance)
  • For university students who average 15 contact hours a week. That’s $ 450,000 just to build 1 week of content for 1 module

Maar waarom staat juist in elearning de “content” centraal? “This is industrial age thinking”. Werk is niet langer standaard. Tekstboeken zullen je niet langer meer helpen. Standaardisatie zal jou ook niet meer helpen. De content-overload ook niet. “We are content rich, but context poor”.

tedtalk

Welcome to the age of context!
Ben spreekt over de competentie “Sensemaking”. Peter Senge sprak over: through learning we re-perceive the world and our relationship to it. Ben vervangt het woord “learning” door “curation”. Jij bent de curator! Digital Curation gaat over: Seeking | Sensing | Sharing. Harold Jarche spreekt er ook over. Ben doet een oproep aan het delen van je ervaringen. Ook docenten zouden een curator moeten zijn. Het is niet meer voldoende om de juiste antwoorden te weten. De nieuwe en toekomstige banen gaan over sensemaking! Curators don’t ask: How does it work? Curators tell others: This is how it could work!

Ben Betts sluit af: NO CONTENT CAN TELL YOU WHAT TO THINK

 

Zie ook:

 

Blog 18: Van intuïtie naar zeker weten – toepassen van learning analytics

Blog geschreven in samenwerking met Joitske Hulsebosch en Sibrenne Wagenaar van Ennuonline.

Steeds meer trainers en procesbegeleiders gebruiken online middelen en platforms om leerprocessen te faciliteren. Dit heeft veel weg van face-to-face faciliteren maar kent ook een eigen dynamiek. Hoe weet je bijvoorbeeld of een online artikel is gelezen? Of hoeveel tijd een deelnemer besteedt aan het bekijken van een video of het maken van een opdracht? Welke deelnemers zoeken elkaar op? Waar vinden waardevolle leergesprekken plaats en wat zijn elementen die daartoe bijdragen?In een fysieke setting stel je procesvragen aan deelnemers: “hebben jullie meer tijd nodig voor deze discussie?” en “een extra opdracht over… lijkt zinvol.” Je kunt de interactie in de groep observeren, je voert het gesprek erover en zo verzamel je informatie die van belang is om het leerproces gaandeweg bij te sturen.

In een online omgeving mis je zicht op deelnemers. Online kunnen bepaalde data je behulpzaam zijn. Data die door het systeem verzameld worden, zoals mate van online activiteit, tijd besteed aan bekijken bron, bereikte level, lengte van discussies. Waarbij de waarde vervolgens zit in het analyseren en interpreteren: learning analytics. We hebben onlangs de kracht ervaren van learning analytics en delen deze ervaring hier graag met je.

De case: food and nutrition security course

Schermafbeelding 2015-09-17 om 13.28.54We hebben een vijf-weekse online cursus (SPOC- Small Private Online Course) “Food and Nutrition Security” ontwikkeld en gefaciliteerd. Er namen zo’n 90 mensen aan mee en we hebben met hen gewerkt in ‘Curatr’, een leerplatform dat sociaal leren ondersteunt en stimuleert. Vier van de vijf weken hadden een specifiek thema, de vijfde week bestond uit het werken aan een praktijkcase, ingebracht door deelnemers en experts. De deelnemers ontvingen een certificaat bij een minimum aantal behaalde punten per week en het schrijven van een case reflectie. 19 mensen hebben het certificaat ontvangen.

Online monitoren- onze intuïtie

Reacties van deelnemers online op het platform en per mail, zowel inhoudelijk als over het proces, vormden in het begin voor ons de belangrijkste bron van informatie. We kregen daarmee een beeld van belangrijke onderwerpen, onderwerpen die tot discussie leidden, effectieve leeractiviteiten. Zo ontvingen we veel complimenten over de wekelijks aangeboden interactieve webinars. Na een upgrade van de software ontstonden er technische problemen wat de deelnemers ontmoedigde. En een aantal deelnemers liet ons weten de inhoud heel interessant te vinden, maar in de knoop te komen met hun werk. Door het volgen van discussies en expliciete interactie met een aantal deelnemers, ontwikkelden we gevoel voor de kwaliteit van het leerproces. En een groep enthousiaste deelnemers begon ons op te vallen als heel betrokken. Intuïtief voelden we aan dat we op de goede weg zaten met dit online leertraject. Maar… wat zouden de data ons kunnen vertellen?

Online monitoren- analytics

Het leerplatform Curatr verzamelt achter de schermen enorm veel gegevens via X-api (experience-api of tincanapi ). Buiten de algemene data zoals voornaam, achternaam, e-mail, organisatie en functie krijg je ook heel goed inzicht in de ‘User’- en ‘Usage’ data. Waar kun je dan aan denken?

progress analyticsOnder User Data verstaan we alle kwalitatieve data die je verzameld binnen het platform:

  • Alle discussies die door deelnemers gestart worden;
  • Alle reacties die in de verscheidende discussies zijn gestart;
  • Alle bronnen (video’s, pdf’s, blogs, websites) die door deelnemers zijn toegevoegd;
  • Alle reacties op aangeboden leeractiviteiten (e.g. reflectievragen, quiz, open vragen)

Usage Data zijn meer kwantitatieve data (zie illustratie)

  • Hoeveel reacties er geplaatst zijn door deelnemers;
  • Hoeveel bronnen zijn toegevoegd door een deelnemer;
  • Hoeveel reacties door wie zijn geliked;
  • Wie welk level wanneer heeft gehaald;
  • Aantal deelnemers dat de SPOC heeft afgerond.

Learning Analytics betekent goed kijken naar de data, deze analyseren en daar actie op ondernemen. We kunnen op verschillende niveaus learning analytics uitvoeren. De diepte van de analyse heeft invloed op de betrouwbaarheid van de acties die we uiteindelijk aan onze bevindingen verbinden. Je zou kunnen zeggen dat Learning Analytics grofweg uit vijf stappen bestaat:

  1. Visualiseren: Je bekijkt de data zoals ze zijn: 100 deelnemers die de SPOC hebben afgerond, 20 deelnemers die in level 1 de test met een voldoende hebben afgerond. Deze kwalitatieve data is over het algemeen zo uit de achterkant van een leerplatform te halen.
  2. Clusteren: de data die je ziet kun je clusteren: alle activiteiten van een deelnemer, alle discussies die gestart zijn, alle bronnen die zijn toegevoegd. Ze vormen samen wellicht een cluster ‘betrokkenheid’ of ‘kwaliteit’.
  3. Verbanden leggen: “na een mail van de facilitator is de activiteit op het leerplatform omhoog gegaan.” Of “de meeste activiteit in het leerplatform bestaat uit het discussieren met elkaar. “
  4. Patronen zien: activiteiten die meerdere keren zichzelf hebben beproefd. We zien bijvoorbeeld, door naar verschillende SPOCs te kijken, dat 80% van de deelnemers na 3 minuten naar een video kijken afhaakt.
  5. Acties naar de toekomst: zo kunnen we , op basis van het patroon ‘maximaal 3 minuten video’ besluiten om alleen nog gebruik te maken van video’s binnen die tijdsduur, of ervoor te zorgen dat de kern van de boodschap in de eerste 3 minuten van de video zit.

Learning analytics bij de Food and Nutrition Security SPOC

In het geval van de cursus ‘Food and Nutrition Security’ hebben we gedurende de cursus een aantal data gevolgd. Achteraf zijn we nog dieper in de data gedoken, met uitgebreidere analyse en interpretatie. Wat echt waardevol bleek en ons nieuwe inzichten heeft gegeven omtrent de wijze van participatie van deelnemers en de beweging als het gaat om sociaal leren. Een paar voorbeelden:

  • Het merendeel van de deelnemers die hoog zijn geëindigd in het leadershipboard, hebben punten gehaald door bij te dragen aan de discussie. Deze groep was voor ons ook zeer zichtbaar en hadden we snel in het vizier. Echter, er bleken ook twee deelnemers te zijn die flink wat punten hadden gehaald, puur door bronnen te bestuderen. Zij hadden weinig gereageerd online en waren daardoor voor ons ook onzichtbaar gebleven. Terwijl ze op hun manier zeer actief aan de cursus hebben meegedaan.
  • We waren ook nieuwsgierig naar bronnen die wel dan niet tot goede discussies leidden. Nu is ‘goed’ een kwalitatief begrip en daardoor moeilijk te meten. Maar er sprongen wel een paar discussies uit door het grote aantal reacties van deelnemers. We hebben die discussies vervolgens bekeken en een opvallend aspect daarbij wMooc score plaatje 1as de bijdrage van een expert/coach: het feit dat deze expert zich ging mengen in de discussie middels het stellen van vragen, geven van een mening, maakte dat de discussie echt tot interactie met een aantal deelnemers heeft geleid.
  • Aan deze cursus deed een divers gezelschap mee en we waren benieuwd of we verschillen zouden zien in participatie tussen bepaalde ‘groepen’ (e.g. werkzaam in Nederland versus werkzaam in Azie). Dit bleek zeker het geval. Sommige ‘groepen’ hadden een veel explicietere bijdrage aan het sociale leerproces dan andere groepen. Belangrijk om te weten bij het vormgeven van nieuwe leertrajecten! In de illustratie zie je de totale scores van de verschillende groepen gevisualiseerd.

Een aantal lessen over het gebruik van learning analytics als online facilitator

  • Gegevens ‘achter de schermen’ kunnen zeer ondersteunend zijn aan je rol als online facilitator. Je kunt er bevestiging in vinden voor mogelijke interventies. Als beginnend online facilitator kun je schrikken of teleurgesteld zijn over het feit dat niet alle deelnemers online actief zijn. Waar komt dat door? Zijn de opdrachten niet helder? Als data dan laten zien dat men wel uitgebreid de aangeboden bronnen bestudeert maar achterwege laat om op het platform te reageren kun je daar je reactie op aanpassen. Je kunt bv. de mensen die niet reageren specifiek uitnodigen om dit wel te doen.
  • Het is waardevol om data uit ‘het systeem’ aan te vullen met eigen gevoel en observaties, zoals reacties van deelnemers per mail. Zo kunnen kwantitatieve en kwalitatieve gegevens elkaar kunnen versterken.
  • Maak, voor je van start gaat met het leertraject, een inventarisatie van indicatoren en aantallen. Wat zou je willen zien? Ben je tevreden met 10 actieve deelnemers? Wat vind je ervan dat bron a en bron b er blijkbaar uitspringen qua belangstelling? Als je dit voor de start doet weet je beter welke gegevens je helpen je om daar inzicht in te krijgen. Ga in deze fase ook na hoe je aan deze gegevens kunt komen: data uit het systeem, interview deelnemers, eigen observaties.
  • Maak een plan hoe je gegevens tijdens de cursus wilt gebruiken. In ‘Food and Nutrition Security’ case zijn we dieper gaan analyseren na afloop van de cursus. Natuurlijk hielden we gedurende het traject de voor de hand liggende data wel in de gaten zoals wie inloggen en wie achterblijven, maar we hadden de data nog beter kunnen gebruiken. Zo hebben we achteraf pas de activiteit in de verschillende gebruikersgroepen vergeleken. Dit hadden we ook eerder kunnen doen.
  • De learning analytics zoals beschreven vond plaats op cursusniveau. Je kunt ook een stap verder gaan en de data uit de betreffende cursus vergelijken met data uit andere cursussen. Met de opbrengsten uit zo’n analyse kun je conclusies trekken die bijdragen aan toekomstige ontwerpen.
  • Neem er de tijd voor. Plan het ook in! Learning analytics is toch een relatief nieuwe activiteit voor veel online facilitators. En zeker als je gedurende de cursus wilt monitoren middels data, vraagt dit een regelmatige blik op het dashboard en analyse en meningsvorming om je komende interventies te bepalen.
  • En..ga in gesprek om de data te interpreteren! Bekijk de data met nieuwsgierigheid en objectiviteit en bespreek dit met de betrokkenen. Onderzoek wat ze kunnen betekenen, kom niet te snel met je oordeel. Gevoel en intuïtie zijn cruciaal. Soms bieden juist data nieuwe perspectieven maar vaak bevestigt het een bepaalde intuitie. Dit kan dan een katalysator zijn om actie te ondernemen.

Last but not least… ga zorgvuldig om met de betreffende data. Wees transparant over het gebruik van gegevens en in je bedoeling daarmee. Vertel deelnemers heel duidelijk wat je met de data gaat doen. Uiteindelijk werk je met gegevens over het functioneren van personen in een leeromgeving.

 

Zie ook:

BLOG 17: De inzet van MOOCs en SPOCs: een overview

Wij zijn enorm trots op onze klanten die de afgelopen periode (binnen één jaar!) een MOOC (Massive Open Online Course) en/of een SPOC (Small Private Online Course) ingezet hebben en de klanten die nu zelfstandig of met ons in co-creatie MOOCs en/of SPOCs ontwerpen en ontwikkelen. De redenen zijn divers. In deze blog neem ik jullie mee in die redenen. Tijdens onze dagelijkse gesprekken, demonstraties en presentaties laten we tal van voorbeelden zien en tijdens de gesprekken komt men zelf al snel op ideeën om een MOOC en/of een SPOC in te zetten. Op voorhand denk je wellicht niet aan de vele kansen, omdat we een beeld hebben dat MOOCs alleen door Universiteiten worden ingezet. Maar niets is minder waar!

Met ons unieke online leerplatform Curatr faciliteren wij kennisdeling en kenniscreatie. Hieronder neem ik jullie mee in enkele voorbeelden (lees uitspraken) van onze klanten: waarom zij een MOOC en/of SPOC inzetten.

 

 

“Delen van elkaars kennis en ervaringen op het gebied van “trends in leren” onder alle P&O’ers en opleidingsadviseurs. Tevens ter professionalisering!”

“Onze opleidingen gaan we blended aanbieden en aan de hand van flipped-classroom bereiden onze cursisten zich online voor op de klassikale bijeenkomsten en delen online hun kennis en ervaringen”

“MOOC Duurzaam bouwen. Bereiken van heel Nederland op het gebied van Duurzaam Bouwen. Kennisdeling en kennis creëren in een community. Delen van best practices”

“Kennisdelen met en tussen onze klanten!”

“Congres: ter voorbereiding op een groot congres maken de deelnemers kennis met de topics en delen daarover hun kennis en ervaringen”

“Wij bieden MOOCs aan, aan onze klanten, o.a. op het gebied van media-wijsheid”

“Delen van elkaars kennis en ervaringen op het gebied van “trends in leren” onder alle P&O’ers en opleidingsadviseurs. Tevens ter professionalisering!”

“Wij willen graag kennisdeling en kenniscreatie faciliteren voor onze klanten en daarom richten wij MOOCs en SPOCs in met hen samen”

“Blended learning: naast klassikale sessies bieden we een online programma aan aan de hand van filmpjes, artikelen, weblogs waar men onderling kennis en ervaringen over deelt”

“Wij hebben content in een MOOC aangeboden op het gebied van social learning. De activiteit in deze MOOC was overweldigend (zie blog). De mate van kennisdeling was enorm. Tevens zijn we nu bezig met het analyseren van user-data en market data uit deze MOOC. Enorm interessant!”

“Kennisdeling door onze 1.900 salesmanagers wereldwijd over onze nieuwe producten. Het delen van best-practices is geboren”

“Kennisdeling en het delen van ervaringen aan de hand van onze 8 corporate competenties”

“Sharing experience door onze ambtenaren wereldwijd op het gebied van food en nutrition security”

“Een platform bieden aan ondernemers op het gebied van energiebewust ondernemen. Experts van diverse instellingen (bedrijfsleven en onderwijsinstellingen) bieden hun expertise aan en nodigen de ondernemers uit om met elkaar hun kennis en ervaring te delen”

“Alle docenten maken kennis met de trends in leren en delen daarover hun kennis en ervaringen. De deelnemers voegen zelf content toe aan de course (user generated content)”

“Aanbieden van een sociaal platform voor studenten bij projectmatig werken en in groepen werken”

“In aanloop van de komende kampioenschappen bieden we een MOOC aan, aan de geïnteresseerden in shorttrack: kennisdeling”

“Schoolleiders delen in Curatr hun kennis en ervaringen op het gebied van een 7-tal thema’s”

“Awareness: 7.000 medewerkers maken kennis met het nieuwe bedieningsconcept en delen hun beelden/inzichten. Enorm interessant is de analyse van de big data in de MOOC door de bijdragen van onze medewerkers”

“Onboarding: alle nieuwe medewerkers delen hier hun ervaringen en kennis met elkaar op diverse onderwerpen, zoals onze strategie, productontwikkeling, projectmanagement”

“Alle docenten delen hun visie op leren en het nieuwe onderwijsconcept”

 

Ik weet zeker dat bovenstaande voorbeelden bij onze klanten tot nieuwe ideeën leiden bij jou als lezer! Graag denken wij met jullie mee om te bezien hoe social learning kan bijdragen aan de uitdagingen die jullie hebben. Voor extra informatie kun je uiteraard mailen naar: Jos Maassen

 

Zie ook:

 

BLOG 16: de opkomst van de SPOC – deel 2 van 2

Small Private Online Courses nemen hun intrede. Steeds meer onderwijsinstellingen, overheidsinstellingen en het bedrijfsleven zien de meerwaarde van de inzet van SPOCs. Het grote verschil tussen een MOOC (Massive Open Online Course) en een SPOC is dat de doelgroep bij laatstgenoemde besloten (op voorhand bekend) is. Daarnaast zien we gelukkig de trend dat de MOOCs en SPOCs steeds socialer worden; kennisdeling en kenniscreatie zijn het uitgangspunt. Daar is Curatr al op ingericht!

Vanuit MOOCFactory ontwikkelen we, vaak in co-creatie met onze klanten, MOOCs en SPOCs in Curatr. Inmiddels hebben we ook resellers aan ons weten te binden. Bedrijven zoals Savant Learning Partners en Cubiss die wij opleiden in Curatr, ontwikkelen ook MOOCs en SPOCs voor hun klanten.

Aankomende periode wordt een spannende periode, we lanceren binnenkort de nieuwe Curatr waarbij we de mogelijkheid geven om de oude te behouden natuurlijk. Tijdens Learning Technologies UK2015 in Londen hebben we samen met ons inspiratiebedrijf Ht2 een sneak preview gegeven van de nieuwe versie van Curatr. De belangstelling is overweldigend. Binnenkort brengen we jullie op de hoogte van de nieuwe versie!

In blog 11 (deel 1 van deze tweeluik) schreef ik over de kansen die SPOCs bieden aan onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven. Hoofdvragen om Curatr in te zetten waren:

  • Hoe train je de next-generation, met behoud van de ervaringen van de oudere medewerkers?
  • Hoe reageer je snel op probleemsituaties?
  • Hoe voorkom je dat er steeds dezelfde fouten gemaakt worden, elke keer weer?
  • Hoe identificeer je binnen je organisatie de expertise?

In deze blog neem ik jullie mee in (ontwikkel)vragen van onze klanten, waarvoor we Curatr inzetten als online sociaal leerplatform. In deze leeromgevingen staan: filmpjes, teksten, afbeeldingen, websites, blogs, artikelen, etc. En aan de hand daarvan worden o.a. onderwerpen met elkaar besproken. Allereerst drie voorbeelden van MOOCs en daarna enkele voorbeelden van SPOCs die we momenteel ontwikkelen.

Klimaatplein
MOOC: In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M) i.s.m. Klimaatplein.com wordt alle ondernemers van Nederland de mogelijkheid geboden, door middel van een MOOC, om kennis op te doen en ook juist hun kennis en ervaringen met elkaar te delen op het gebied van energiebewust ondernemen. Een uitgelezen kans voor ondernemers om energiebewuster te ondernemen!

TTA-International
MOOC: Een opleidingsinstituut die verschillende innovatieve onderwerpen binnen de autobranche in een MOOC aanbiedt aan het MBO en medewerkers binnen de autobranche zoals o.a. monteurs en verkopers. TTA International (zie blog: Is MOOC the answer?) introduceert een leermodel voor monteurs dat klassieke kennisoverdracht combineert met sociale media. Binnen hun eigen netwerken delen, verspreiden en becommentariëren de cursisten/deelnemers technische vakinformatie. Zie hier info op www.automobielmanagement.nl.

Gemeente Uden
MOOC: Burgers en medewerkers van de gemeente Uden kennis, ideeën en ervaringen laten delen omtrent een 10-tal ideeën door burgers van de gemeente Uden die voorgekomen zijn uit de G1000 in het kader van Burgerparticipatie!

Gemeente Utrecht
SPOC: Kennisdeling tussen medewerkers binnen de gemeente Utrecht. Het project is opgebouwd door middel van vakgroepen. Deze vakgroepen worden in het leven geroepen wanneer er een leerbehoefte is rondom een thema. De vakgroep maakt zichzelf als eerste de stof eigen om er vervolgens binnen Curatr een opleiding van te maken en op een later tijdstip aan de bieden aan collega’s.

Achmea
SPOC: Learning professionals van Achmea delen hun kennis en ervaring op het gebied van 9 highlights in leren met elkaar en wat dit betekent of kan betekenen voor Achmea.

SLIGRO
SPOC: Alle medewerkers van de 48 zelfbedieningsgroothandels delen in deze SPOC hun kennis, inzichten, meningen en ervaringen m.b.t. Sligro 3.0  en het een nieuwe bedieningsconcept. Zij bereiden zich dus voor op de toekomstige werkplek.

Schoolleidersregister PO
SPOC: Schoolleidersregister PO biedt een informeel platform aan aan alle schoolleiders (primair onderwijs) in Nederland. Zij delen hierin kennis en ervaringen en laten zo zien dat ze boven de stof staan op 7 verschillende thema’s.

Deloitte
SPOC: Learning professionals delen hun kennis en ervaring op het gebied van “trends in learning” met elkaar en wat dit betekent of kan betekenen voor Deloitte
SPOC: Medewerkers van de afdeling Audit delen met elkaar hun kennis en ervaring inzake de laatste ontwikkelingen op het gebied van Audit binnen Deloitte.

Océ Technologies
SPOC: Young Professionals binnen Océ Technologies delen hun kennis en ervaringen op diverse onderwerpen/thema’s, zoals werkprocessen, de te hanteren modellen, etc. Leren van elkaar!

Handicare
SPOC: Salesmanagers (wereldwijd) bij de dealers van Handicare doen kennis op en delen hun kennis en ervaringen met elkaar m.b.t. Photo Survey met het opmeten van trappen waarop de trapliften worden gemonteerd.

Avans Hogescholen SPOC: Studenten van ICT & Management gaan zelf in Curatr een SPOC ontwikkelen m.b.t. Gamification als tentamenopdracht. Deze SPOC wordt later aangeboden aan docenten!

Ik ben benieuwd of bovenstaande vragen en uitdagingen ook in uw organisatie/instelling spelen en welke vragen überhaupt in uw organisatie spelen waarbij social learning wellicht een oplossing biedt.

 

Zie ook:

 

Blog 15: Kanteling in de samenleving: Waarom blijven we de dingen zo doen….

…….als we andere uitkomsten willen hebben!

Afgelopen week is er een uitzending geweest van Jan Rotmans bij VPRO Tegenlicht over de kanteling die in Nederland en misschien wel wereldwijd aan de gang is.

Hij haalt een paar fundamentele punten aan die absoluut het onderwijs, organisaties en overheid raken! De periode waar we nu in zitten, raakt namelijk ook de learning professionals/opleidingsadviseurs, de onderwijskundigen en docenten binnen het onderwijs.

Hieronder zou ik graag met jullie onze bevindingen vertellen die wij vanuit MOOCFactory meemaken in gesprekken met learning professionals/opleidingsadviseurs, onderwijskundigen en docenten.

We leven niet in ‘een tijd van verandering’ maar ‘een verandering van tijd’; zegt Jan Rotmans!
Jan Rotmans verbaast zich dikwijls over hoe het kan zijn dat vele organisaties en onderwijsinstellingen zich houden bij het houden van het oude. Terwijl we tegelijkertijd met z’n allen zeggen: Zo kan het niet meer…. We moeten met z’n allen veranderen om aansluiting te kunnen blijven houden met de toekomstige medewerker c.q. lerende. We raken, als het al niet zo is, de medewerker c.q. lerende kwijt!

Toekomstige medewerker c.q. lerende?
In presentaties over innovatief leren binnen organisaties en onderwijsinstellingen hebben we het vaak over hoe het oude leren veelal is georganiseerd. Gekscherend vertel ik dan ook dat het oude leren veelal de huidige wereld is binnen verschillende managementlagen binnen organisaties en onderwijsinstellingen. Waarop vaak een reactie komt van herkenning binnen de eigen organisatie.

Deze oude manier van leren is veelal gefocust op het formele leren, waarbij de content verpakt zit in een lange curriculum als een opleiding/cursus of workshop. Tevens is dit vaak instructiegericht waarbij er vanuit wordt gegaan dat de docent/trainer alles weet en de lerende bijna niks. Tevens gaan we hierbij uit dat we met een generieke opleiding iedereen kunnen bereiken, iedereen door hetzelfde programma.

Door deze generieke manier van opleiden wordt het kwaliteitsniveau beheersbaar ervaren. Dit mondt vaak uit in eindeloze leerdoelen, prestatie-indicatoren, EVC’s, urennormen, etc.

FotoDe nieuwe (huidige vanuit de lerende) wereld
De nieuwe wereld van leren is veel meer hybride dan we vanuit de oude wereld kennen. De oude wereld kenmerkt zich bijna als een lineair proces. Als ik het vak fotografie wil leren moet ik een aantal cursussen en opleidingen volgen om vervolgens het vak te kunnen uitvoeren. Terwijl het leren in de nieuwe wereld veel minder gestructureerd is en waarbij we het leren veel meer in eigen hand nemen. Buiten en gedurende bestaande opleidingen en trainingen wordt ook informatie verzameld uit Google, YouTube, Blogs, informatieve websites, Slideshare, learning-apps, MOOCs, SPOCs, etc. Lerenden merken nu langzamerhand dat er al heel veel kennis voor het oprapen ligt, waar je te allen tijde de beschikking over hebt en misschien wel van hele interessante bronnen en/of bekende bloggers.

Opkomst van Social Learning
Social Learning is iets wat we continu met en van elkaar doen, bijvoorbeeld als we op de gang wat vragen aan iemand of even een groep creëren rondom een thema en hierbij discussiëren, etc. Door de vergroting van het initiatief om leren steeds meer in eigen hand te nemen zien we nu ook steeds meer initiatieven over de gehele wereld ontstaan rondom MeetUps of gelijksoortige fysieke bijeenkomsten. Voor deze bijeenkomsten kan je jezelf vrijwel altijd gratis inschrijven en het is mogelijk om de bijeenkomst vrijwillig bij te wonen op een van te voren afgesproken locatie. Verder zien we steeds meer verschillende online expert groepen ontstaan op sites zoals Twitter, LinkedIn, Facebook, Google+, Pinterest. Hier wordt op een geheel eigen manier van elkaar geleerd door het starten van discussies, reageren op discussies en delen van kennis.

Voordelen van Social Learning
In times of rapid change gaat de wereld op het gebied van innovatie en continue verandering enorm snel. Elke seconde worden er in Nederland wel nieuwe ideeën uitgewerkt of complexe (misschien wel complexere dan in het verleden) problemen opgelost.

Hieronder gaat Ben Betts op een heldere manier in op hoe Social Learning deze snelle wereld kan ondersteunen:

Ook wij zien de voordelen van Social Learning die wij bij onze vele klanten zien:

  • Innovatieve ideeën ontstaan vanuit onderaf en hebben enorme draagkracht;
  • Mensen leren met en van elkaar, “netwerken” wordt veelal belangrijk gevonden bij Social Learning;
  • Leren vindt plaats in eigen tijd maar ook gedurende werktijd en dus continu, overal en wanneer het nodig is;
  • Het is een hele motiverende manier van leren doordat mensen snel het gevoel hebben dat ze iemand kunnen helpen door hun kennis en ervaringen te delen, maar voelen zich ook gewaardeerd voor wat ze al wel weten;
  • De discussies die ontstaan sluiten vaak naadloos aan bij de werkelijkheid en/of problematiek op de werkvloer op dat moment;
  • Veelal worden met Social Learning thema’s bediscussieerd met/tussen personen met verschillende achtergronden, ervaringen, opleidingsniveaus en functies. De kruisbestuiving die ontstaat tussen de personen met verschillende achtergronden, ervaringen, opleidingsniveaus en functies, creëert kennis die voorheen nog niet bestond.

Structureren van Sociaal Leren
Naast fysieke en digitale sociale bijeenkomsten zien we ook steeds meer digitale learning tools ontstaan die Social Learning centraal hebben staan. Als basis voor deze sociale tools staat discussievorming rondom een thema centraal. Zo kunnen binnen een digitale omgeving rondom een thema verschillende discussies door subject matter experts gefaciliteerd worden om zo verdieping en verrijking te creëren.

Hierbij worden discussieforums aan verschillende vormen van content zoals YouTube video’s, blogs, informatieve websites, PowerPoints rondom een thema toegevoegd om zo het aangeboden content te verrijken met kennis, vaardigheden, overtuigingen, ervaringen van de deelnemers.

De vraag speelt altijd nog of we überhaupt Social Learning kunnen structureren. Mijn antwoord is: absoluut! Net zoals we bij andere werkvormen, zoals bijvoorbeeld brainstormsessies, structureren.

Ben Betts gaat in de video hieronder op geheel eigen wijze hierop in:

Personen die zich wel en niet goed voelen bij de nieuwe wereld
Bij de vele bezoeken aan organisaties en onderwijsinstellingen onderscheiden we twee groepen. Personen die de nieuwe wereld tegemoet (willen) treden en personen die heel graag willen blijven bij de oude wereld waarbij ze het gevoel hebben dat ze meer controle kunnen uitoefenen.

Personen die graag bij het oude willen blijven geven het volgende aan:

  • Hoe kunnen we bewijzen dat ze aan de urennorm voldoen van het Ministerie van Onderwijs?
  • Hoe weten we dat diegene die achter de computer zit ook daadwerkelijk diegene is?
  • Hoe weten we of het niet onzin is wat ze gaan uploaden of inbrengen in discussies?
  • Hoe kunnen we het materiaal, die ze graag op een social platform willen uploaden, redigeren en misschien wel weigeren?
  • En als ze nu dingen in discussies zeggen die verkeerd zijn, hoe kan ik dat dan corrigeren?
  • Hoe kunnen we bij social learning de leerresultaten meten in een vorm van ROI?
  • Hoeveel tijd zijn mijn medewerkers bezig met social learning?
  • Is dat niet gewoon even een sociaal praatje met elkaar maken? Niet productief dus!

Personen die het nieuwe (willen) omarmen geven het volgende aan:

  • Hoe kunnen we de medewerkers/lerenden relaties en correlaties laten maken en zorgen dat ze een aha-moment krijgen?
  • Hoe trainen we de next-generation met behoud van de ervaring van de oudere medewerkers?
  • Hoe kunnen we zorgen dat fouten die binnen een organisatie/onderwijsinstelling of klas gemaakt worden niet nog een keer gemaakt worden?
  • Hoe kunnen we medewerkers/lerenden onafhankelijk van elkaar en meer self-directed laten leren?
  • Hoe ondersteunen we de medewerkers/lerenden met een social learningplatform bij het nemen van niet gestandaardiseerde beslissingen?
  • Hoe vergroten we de corporate memory van onze organisatie of onderwijsinstelling?
  • Hoe identificeren we binnen de organisatie of onderwijsinstelling de personen met een hoge mate van (schaarse) expertise op bepaalde vakgebieden?

Conclusie
Net als Jan Rotmans al aangaf: “De samenleving kantelt; van een centraal, van bovenaf georganiseerde, verzuilde samenleving naar een decentrale, van onderaf gestuurde netwerksamenleving”, zien wij duidelijk in het onderwijs en in organisaties dat we midden in “de kanteling” zitten van het oude naar het nieuwe leren. De vraag hierbij is: Willen we bij het oude blijven…… of hebben we als learning professionals/opleidingsadviseurs, onderwijskundigen en docenten lef en durf (!) om het nieuwe te omarmen, ook al weten we de uitkomst niet altijd!

Eén ding is zeker….. de kanteling is nu bezig!

 

Zie ook:

Blog 14: xAPI, why?

Onlangs waren we in London aanwezig op de xAPI Barcamp, georganiseerd als fringe event verbonden aan Learning Technologies Conference and Exhibition dat plaatsvond op 28 en 29 januari 2015. Daar had MOOCFactory samen met Ht2 een stand om o.a. een sneak preview te presenteren van de nieuwe versie van het innovatieve online leerplatform Curatr. Deze xAPI Barcamp was ook interessant vanwege het feit dat Curatr xAPI compliant is en de nieuwe versie een Learning Record Store (LRS) LearningLocker aan de achterkant heeft draaien. Een hot topic op LT15uk.

Barcamp
Het principe van een Barcamp is eenvoudig. In Pub Cumberland Arms waren 40 geïnteresseerden bijeengekomen om in 5 groepen hun kennis en ervaringen te delen m.b.t. xAPI. In roulatie deelden 5 experts hun expertise op dit gebied. Dit alles in een ongedwongen sfeer, muziek op de achtergrond en veelal een pint op tafel. Gesponsord door Learning Locker en Watershed LRS.

xAPI Experts:
Ben Betts (@bbetts)
Andrew Downes (@mrdownes)
Mark Aberdour (@maberdour)
Mark Berthelemy (@berthelemy)
Jonathan Archibald (@jonarchibald)

xAPI

xAPI: Wat is het?
xAPI (in het verleden TinCan): een nieuwe eenduidige gemeenschappelijke communicatie afspraak tussen digitale instrumenten (persoon + werkwoord + object); om deze statements te verrijken kan het aangevuld worden met een locatie, tijdstip, met feedback en met reflectie.

Het staat als de nieuwe generatie SCORM te boek. SCORM staat voor Sharable Content Object Reference Model en daarmee kunnen we een score opslaan in een LMS. Bijvoorbeeld wanneer je een e-learningmodule hebt afgerond of een training hebt gevolgd. Die score komt automatisch of via de trainer in het systeem. Maar… waar het gaat om al die leerervaringen buiten het LMS, kan SCORM ons niet helpen. TinCan oftewel xAPI, de nieuwe en veel dynamischere variant, kan dit wel. Zo is er bijvoorbeeld géén LMS of internetbrowser meer nodig, zijn real-worldleerervaringen ook traceerbaar en zijn er meerdere scores meetbaar en vooral uitwisselbaar.

Tijdens deze 5 ronden werd mij duidelijk dat we zeer divers over xAPI praten en denken. Ik beschrijf drie inzetmogelijkheden.

  • Op individueel niveau
  • Op academie niveau
  • Op organisatie niveau

De experts spraken er met volle passie over. Echter voor de meesten aanwezigen is het nog wel “ongrijpbaar”. Enkele voorbeelden van bedrijven werden gegeven die juist ervaring met xAPI op aan het doen zijn. Zij lopen daarin ook voorop en zullen dat blijven.

xAPI op individueel niveau: Learning Record Store (LRS)
Een Learning Record Store is een digitale omgeving waar leerervaringen in worden opgeslagen (Store). Het opslaan van de eigen leerervaringen is natuurlijk enorm interessant. xAPI (Experience Application Programming Interface) laat je leerervaringen rapporteren waarbij elke combinatie mogelijk is van “persoon +  werkwoord + object” en het resultaat daarvan. We zijn nu dus o.a. in staat om bij te houden dat ‘François het boek Social Learning heeft gelezen’, ‘Martin een tweet verstuurd heeft omtrent content curation’ en ‘Alan het filmpje omtrent LMS-implementatie op YouTube heeft bekeken’. In Curatr worden deze leerervaringen enerzijds automatisch bijgehouden en kun je anderzijds zelf ook leerervaringen toevoegen tot je “timeline” in je eigen profiel. We onderscheiden een “Persoonlijke LRS” en een “Organisatie LRS”. Laatstgenoemde traceert van alle medewerkers hun leerervaringen en detecteert zo o.a. expertise binnen een organisatie. Onder deze data verstaan we alle leerervaringen bij elkaar in een Learning Record Store. Hieronder is een dashboard gepresenteerd van een LRS: sorteren en zichtbaar maken van leerervaringen (Sort & Share) bij City & Guilds.

CityGuild1

 

 

CityGuild2

xAPI op academie niveau: learning en big data analytics
De data die vele online leertools genereren zijn goud waard. Toch merk ik dat vele opleidingsadviseurs daar nog niet of nauwelijks mee bezig zijn. De laatste tijd zie ik wel nieuwe functies ontstaan, zoals; manager HR(D) Analytics. Door deze data te analyseren ben je beter in staat om je onderwijs te verbeteren. Hoe leert men?, welke content wordt goed beoordeeld?, welke leerpatronen zie je?, etc. Het onderwijs verbeteren kan dus je doel zijn door de inzet van xAPI.

xAPI op organisatie niveau: learningactivities – performance data
De link maken met de business is een ander doel. We onderzoeken een correlatie tussen “learning activities” en “performance data”. Stel voor: een bepaalde afdeling presteert erg goed om bepaalde redenen. Als je dan een correlatie kunt aantonen tussen de leerervaringen van de medewerkers van de laatste tijd… Dan kunnen andere afdelingen hiervan leren en stappen ondernemen om ook goed te gaan presteren. Ik realiseer me goed dat dit tijd vergt, echter zullen we nog versteld komen te staan van de aanwezige correlaties. Het onderzoeken waard lijkt mij!

Wat zijn jullie ervaringen met de inzet van xAPI?

 

Zie ook:

Blog 13: Betrokkenheidspatronen binnen MOOCs

Steeds meer mensen volgen over de hele wereld MOOCs en eenieder op zijn manier. Per MOOC kan dit ook per persoon anders zijn. In deze blog ga ik in op de taxonomie van betrokkenheid. Verder ga ik ook in op een klein onderzoek van de eerste MOOC binnen Nederland in opdracht van Klimaatplein.com en zijn we erg benieuwd naar jullie betrokkenheid binnen een MOOC.

Taxonomie van betrokkenheid
Een recente studie door de Universiteiten Cornell en Stanford onderzocht de betrokkenheidspatronen van meer dan 300.000 Coursera studenten en bedacht een “taxonomie van betrokkenheid” dat MOOC deelnemers verdeelt in vijf verschillende soorten:

  1. Omstanders. Omstanders zijn studenten die zich aanmelden, maar niet duidelijk actief zijn. Sommigen loggen ook niet meer in, neuzen even rond en verdwijnen dan weer.
  2. Verzamelaars.  Verzamelaars zijn studenten die voornamelijk alleen lezingen downloaden, maar niet veel aan de cursus deelnemen.
  3. Kijkers. Kijkers zijn studenten die kijken naar de lezingen/colleges, maar niet veel van de opdrachten doen.
  4. Oplossers. Oplossers doen de opgedragen werkzaamheden/opdrachten, maar kijken niet naar de lezingen.
  5. All-Rounders. All-Rounders bereiken een evenwicht tussen het kijken naar lezingen en het maken van opdrachten.

Analyse MOOC Energiebewust Ondernemen
Van 15 september t/m 15 december 2014 vond de eerste (Nederlandstalige) MOOC Energiebewust Ondernemen plaats, namens Klimaatplein.com in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Alle ondernemers die energiebewuster willen ondernemen behoorden tot de doelgroep. Echter was de MOOC volledig openbaar en kon iedereen zich aanmelden. Curatr is het innovatieve online leerplatform waarin deze MOOC ontwikkeld is, waarbij Curatr gebaseerd is op social learning, content curation en gamification.

De MOOC bestond uit 7 levels/hoofdstukken:

  1. Inleiding
  2. Krijg inzicht in je energieverbruik
  3. Energie besparen
  4. Zelf duurzaam energie opwekken
  5. Compenseren van CO2-uitstoot
  6. Communicatie
  7. Strategie naar energiebewust ondernemen

Deze MOOC had 516 gebruikers. Via rapportage-mogelijkheden kunnen we zowel kwantitatieve als kwalitatieve data verzamelen en analyseren. In deze analyse nemen we louter de kwantitatieve data onder de loep, met name analyseren we de betrokkenheid van de deelnemers. Deze MOOC bestond uit 26 leerobjecten (video, ppt, tekst, beeldmateriaal, etc). Door de deelnemers zijn echter 75 nieuwe (content is dus verviervoudigd!) objecten toegevoegd (user generated content). Hier hebben we actief naar gevraagd via opdrachten aan de deelnemers. Er zijn 1266 reacties geplaatst door deze deelnemers en zijn 177 stemmen uitgebracht. Men kon immers elkaars bijdragen waarderen op verschillende manieren. Deelnemers konden ook punten verdienen door actief te participeren binnen de MOOC door discussies te starten, extra content toe te voegen, op elkaar te reageren en elkaars bijdragen te waarderen. Door het verdienen van deze punten en het verzamelen van deze stemmen konden deelnemers in een klassement (gamification) komen. 8% van de gebruikers heeft de gehele MOOC (7 levels) gevolgd. We kunnen dit per level analyseren.

We kunnen ook het aantal bezichtigingen analyseren, er zijn namelijk veel deelnemers die louter de leerobjecten hebben bekeken en minder op elkaars reacties reageren. Elke deelnemer kunnen wij goed typeren in de genoemde taxonomie.

In welk type MOOC’er herken jij jezelf?
MOOCFactory wil een (markt)onderzoek doen naar “betrokkenheidspatronen” binnen MOOCs.
Onder de respondenten verloten we deze prachtige gewillige MOOC Shoes, uiteraard in jouw maat.

moocshoes

 

Omstander - je registreert jezelf, maar bent niet echt actief
9 Vote
Verzamelaar - je downloadt vooral de lezingen/colleges, maar neemt niet veel aan de cursus deel
4 Vote
Kijker - je kijkt naar de lezingen/colleges, maar doet niet veel van de opdrachten
24 Vote
Oplosser - je doet de opdrachten, maar hebt geen duidelijke behoefte om naar de lezingen/colleges te kijken
2 Vote
All-Rounder - je weet een balans van het kijken naar lezingen/colleges en doe-opdrachten te realiseren
14 Vote

 

Zie ook:

Blog 12: Nemo Science Center: het boegbeeld voor Social Learning!

BoegbeeldNemo Science Center in Amsterdam is een unieke omgeving waar jonge mensen al op vroege leeftijd in aanraking kunnen komen met de wereld van wetenschap en technologie in de breedste zin van het woord. Zo wordt er op ludieke en laagdrempelige manier ingegaan op wat kortsluiting is, hoe je een sterke brug kan bouwen, kun je kleine proeven uitvoeren in een lab, wordt er ingegaan op het menselijke lichaam en wat er bij ons psychologisch als mensen gebeurt als we de puberteit in gaan.

En eigenlijk vanuit een stimulans vanuit de overheid, de stad Amsterdam en vele organisaties om meer kinderen, op een leuke uitdagende manier, in aanraking te laten komen met de wetenschap en techniek en ze alvast te interesseren voor deze richting.

Laatst toen ik met mijn vriendin en mijn dochter naar Nemo in Amsterdam ging viel mij op dat het zodanig gestructureerd was dat het heel veel raakpunten heeft met Social Learning, Content Curation en Gamification waar wij ons van MOOCFactory continu mee bezig houden al dan niet in het online sociaal leerplatform Curatr.

In onderstaande video ‘The power of social learning’ van Ben Betts wordt op een heldere manier uitgelegd wat Social Learning is.

2Activeren van de deelnemers
Alles wat je daar ziet is gericht om deelnemers met interactieve opstellingen, workshops, filmpjes en demonstraties te activeren, zo kun je zelf een tl-lamp laten branden door een elektrische bol aan te raken met de ene hand en met de andere hand een tl-lamp om zo beter te begrijpen hoe geleiding van elektriciteit werkt. En kun je proefjes in een mini-lab doen om te zien en te begrijpen wat er gebeurt als verschillende vloeistoffen bij elkaar brengt.

Learning Experience Curation
Het mooie is dat ze uitdagende leerervaringen hebben opgebouwd rondom de thema’s zoals geluid, brein, energie, zintuigen, etc waarbij ze, door het ervaren van deze leerervaringen, in aanraking komen met de verschillende thema’s. Al deze leerervaringen zijn systematisch rondom een thema geordend en hebben een sterke ondersteunende taak bij het leren en ervaren van een thema.

Ik heb ook leerervaringen rondom een thema gezien die voor mij op eerste gezicht helemaal geen raakvlakken hebben met elkaar bij een thema. Wanneer je vervolgens op kennisniveau gaat zitten zie je dat de leerervaringen op een geniale manier elkaar versterken en wel degelijk met elkaar te maken hebben en het bijbehorende thema ondersteunen.

5Zo zie je bijvoorbeeld twee grote schelpen op grote afstand van elkaar staan waarin je aan de ene kant kan fluisteren en in de andere schelp 10 meter verder diegene hoort praten. Tevens zie je in de nabije omgeving een draaitafel staan met daarin een vloeistof waarbij je in de tafel, nadat je het verschillende kanten hebt opgedraaid, verschillende vormen kan zien. In eerste instantie zou je zo iets niet met elkaar koppelen, echter als we het hebben over golven waarbij we bij de schelp je stem als golven naar de andere kant gaan en de golven die je als ‘interference pattern’ ziet in de tafel dan kun je deze heel goed met elkaar koppelen.

Verwondering
Alle leerbelevingen die aangeboden worden, zijn gericht om bij de deelnemers verwondering te creëren en ik moet zeggen niet alleen bij onze dochter. Op deze manier richten wij ook Curatr in, het online social leerplatform waarmee wij MOOCs (Massive Open Online Courses) en SPOCs (Small Private Online Courses) ontwikkelen.

Ik ben uiteraard als Educational Specialist ervan overtuigd dat verwondering een heel belangrijk aspect is binnen het leren. Met verwondering zorg je namelijk dat er cognitieve connecties gemaakt worden die daarvoor nog niet aanwezig waren, we hebben het hier ook wel eens over de ‘aha’ belevenis. Dit lukt Nemo erg goed, bijna bij elk experiment en/of proef is er wel een verwondering. En uiteindelijk zoveel verwondering dat het meteen ook nieuwsgierigheid en ‘eagerness’ vergroot bij de deelnemers. Ik hoor dan ook onze dochter meerdere keren zeggen: maar hoe zit dit dan?, wat is daar te beleven?, hoe werkt dat dan?
4

Facilitator / Subject matter expert
Elke proef en elke experiment binnen Nemo wordt begeleid met een stukje informatie wat je net voldoende kennis geeft om het experiment en/of de proef te starten en tevens te begrijpen wat er op dat moment gebeurt. Deze stukjes informatie worden op verschillen manieren aangeboden, zo zijn er bordjes met korte informatieve teksten maar ook juist subject matter experts (SME’s) die op subtiele manier de deelnemers “triggeren” met vragen en ook andere deelnemers op subtiele manier betrekken bij de gebeurtenis. Zo maakt de SME gebruik van de kennis en meningen binnen de aanwezige groep rond het experiment en vult deze aan met kennis die nog nodig is om het experiment te begrijpen. In Curatr dagen wij de deelnemers/lerenden ook juist uit om hun kennis en ervaringen te delen: sociaal leren!

Levels
Nemo bestaat uit 5 verdiepingen, waarbij er sterk rekening is gehouden met niveaus. Elke verdieping heeft zijn eigen complexiteit waarbij er op de eerste verdieping op een ludieke manier de basis uitgelegd wordt met basis onderwerpen zoals DNA, Kettingreactie, Fenomena, etc, waarbij er op de tweede verdieping al meer wiskundige en natuurkundige facetten zoals Waterschap, Waterrijk, Wereld van vormen, naar voren komen. Op de derde verdieping wordt ingegaan op wat er met ons lichaam gebeurt bij de verschillende levensfases die we als mens doormaken. Op de vierde verdieping gaat het dan ook vooral over de psychologische aspecten van de mens zoals de Reis door de Geest waarbij je verschillende testjes kan doen om bijvoorbeeld onze geest voor de gek te houden. Tevens gaat de vierde verdieping over verschillende technologische veranderingen in tijd.

De complexiteit is zodanig opgebouwd dat er bijna een volgordelijkheid in zit, van heel basaal naar heel abstract en het voelt heel natuurlijk aan om bij de eerste etage te beginnen en vervolgens geheel op eigen tempo de verschillende etages (levels) naar boven te lopen en op de 5de verdieping in het restaurant een kop koffie te nemen en te reflecteren op wat je eigenlijk heb gezien en ervaren. Een vergelijking met het ontwerpen van een leertraject maken wij al snel.

Je eigen pad kiezen
Ook al heb ik net aangegeven dat er bijna een volgordelijk in het aanbod zit, toch is dit niet zo. Je kan volledig je eigen pad en leerervaringen kiezen in de volgorde zoals jij die wenst. Dit houdt ook in dat je bepaalde leerervaringen die je nog niet wilt opdoen links kunt laten liggen en misschien wel de volgende keer kan doen, indien je dat wilt. Hierbij wordt dan ook de eigenaarschap van leren en het opdoen van leerervaringen bij de juiste persoon neergelegd, namelijk de deelnemers zelf.

Nemo Science Center: Innovatief en Vooruitstrevend
Ik ben het helemaal eens dat Nemo Science Center innovatief en vooruitstrevend is! Het is niet alleen de content die ze rondom de verschillende thema’s hebben verzameld maar juist ook het aansluiten bij het sociaal leren wat binnen de wereld van leren de toekomst is.

 

Zie ook:

MOOCFactory © 2017