Blog 13: Betrokkenheidspatronen binnen MOOCs

Steeds meer mensen volgen over de hele wereld MOOCs en eenieder op zijn manier. Per MOOC kan dit ook per persoon anders zijn. In deze blog ga ik in op de taxonomie van betrokkenheid. Verder ga ik ook in op een klein onderzoek van de eerste MOOC binnen Nederland in opdracht van Klimaatplein.com en zijn we erg benieuwd naar jullie betrokkenheid binnen een MOOC.

Taxonomie van betrokkenheid
Een recente studie door de Universiteiten Cornell en Stanford onderzocht de betrokkenheidspatronen van meer dan 300.000 Coursera studenten en bedacht een “taxonomie van betrokkenheid” dat MOOC deelnemers verdeelt in vijf verschillende soorten:

  1. Omstanders. Omstanders zijn studenten die zich aanmelden, maar niet duidelijk actief zijn. Sommigen loggen ook niet meer in, neuzen even rond en verdwijnen dan weer.
  2. Verzamelaars.  Verzamelaars zijn studenten die voornamelijk alleen lezingen downloaden, maar niet veel aan de cursus deelnemen.
  3. Kijkers. Kijkers zijn studenten die kijken naar de lezingen/colleges, maar niet veel van de opdrachten doen.
  4. Oplossers. Oplossers doen de opgedragen werkzaamheden/opdrachten, maar kijken niet naar de lezingen.
  5. All-Rounders. All-Rounders bereiken een evenwicht tussen het kijken naar lezingen en het maken van opdrachten.

Analyse MOOC Energiebewust Ondernemen
Van 15 september t/m 15 december 2014 vond de eerste (Nederlandstalige) MOOC Energiebewust Ondernemen plaats, namens Klimaatplein.com in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Alle ondernemers die energiebewuster willen ondernemen behoorden tot de doelgroep. Echter was de MOOC volledig openbaar en kon iedereen zich aanmelden. Curatr is het innovatieve online leerplatform waarin deze MOOC ontwikkeld is, waarbij Curatr gebaseerd is op social learning, content curation en gamification.

De MOOC bestond uit 7 levels/hoofdstukken:

  1. Inleiding
  2. Krijg inzicht in je energieverbruik
  3. Energie besparen
  4. Zelf duurzaam energie opwekken
  5. Compenseren van CO2-uitstoot
  6. Communicatie
  7. Strategie naar energiebewust ondernemen

Deze MOOC had 516 gebruikers. Via rapportage-mogelijkheden kunnen we zowel kwantitatieve als kwalitatieve data verzamelen en analyseren. In deze analyse nemen we louter de kwantitatieve data onder de loep, met name analyseren we de betrokkenheid van de deelnemers. Deze MOOC bestond uit 26 leerobjecten (video, ppt, tekst, beeldmateriaal, etc). Door de deelnemers zijn echter 75 nieuwe (content is dus verviervoudigd!) objecten toegevoegd (user generated content). Hier hebben we actief naar gevraagd via opdrachten aan de deelnemers. Er zijn 1266 reacties geplaatst door deze deelnemers en zijn 177 stemmen uitgebracht. Men kon immers elkaars bijdragen waarderen op verschillende manieren. Deelnemers konden ook punten verdienen door actief te participeren binnen de MOOC door discussies te starten, extra content toe te voegen, op elkaar te reageren en elkaars bijdragen te waarderen. Door het verdienen van deze punten en het verzamelen van deze stemmen konden deelnemers in een klassement (gamification) komen. 8% van de gebruikers heeft de gehele MOOC (7 levels) gevolgd. We kunnen dit per level analyseren.

We kunnen ook het aantal bezichtigingen analyseren, er zijn namelijk veel deelnemers die louter de leerobjecten hebben bekeken en minder op elkaars reacties reageren. Elke deelnemer kunnen wij goed typeren in de genoemde taxonomie.

In welk type MOOC’er herken jij jezelf?
MOOCFactory wil een (markt)onderzoek doen naar “betrokkenheidspatronen” binnen MOOCs.
Onder de respondenten verloten we deze prachtige gewillige MOOC Shoes, uiteraard in jouw maat.

moocshoes

 

Omstander - je registreert jezelf, maar bent niet echt actief
8 Vote
Verzamelaar - je downloadt vooral de lezingen/colleges, maar neemt niet veel aan de cursus deel
4 Vote
Kijker - je kijkt naar de lezingen/colleges, maar doet niet veel van de opdrachten
24 Vote
Oplosser - je doet de opdrachten, maar hebt geen duidelijke behoefte om naar de lezingen/colleges te kijken
2 Vote
All-Rounder - je weet een balans van het kijken naar lezingen/colleges en doe-opdrachten te realiseren
14 Vote

 

Zie ook:

7 Comments:

  • Petra Peeters on 7 januari, 2015 at 22:27 Beantwoorden

    Deze typering van MOOC-ers past denk ik goed bij het Coursera-aanbod dat vooral expert-gedreven is en dat je als deelnemer vooral ‘volgt’. Hij past minder goed bij MOOCs die ook kennisdeling tussen deelnemers en zelfs kenniscreatie beogen, zoals bijvoorbeeld de MOOC energiebewust ondernemen, waarbij je juist ook geinteresseerd bent in inbreng van de deelnemers. Een paar extra categorieen die ikvoor zou willen stellen:
    Bijdrager: je voegt nieuwe kennis toe aan wat in de MOOC geboden wordt
    Verwerker: je trekt conclusies uit de verzameling aangeboden informatie binnen de MOOC en deelt die
    Stimulator: je start en modereert discussies binnen de MOOC.

  • Evelien Wintermans on 8 januari, 2015 at 08:51 Beantwoorden

    Wat een leuke prijs! Maat 40 is welkom 😉

    Met vriendelijke groet,
    Evelien Wintermans

  • Joitske Hulsebosch on 8 januari, 2015 at 08:56 Beantwoorden

    Ik heb aan verschillende MOOC meegedaan, en heb niet bij iedere MOOC dezelfde rol. In 1 MOOC over social network analysis heb ik mij voorgenomen voor het certificaat te gaan en alle opdrachten te doen. Andere MOOCs waren minder belangrijk voor mij en ben ik veel sneller afgehaakt.

    Ook goed om te kijken naar intentie versus hoe het uitpakt?

    • Anke Jellema on 3 maart, 2015 at 12:52 Beantwoorden

      Beste Joitske,

      Een leuk weetje, ik organiseer het symposium waar we zowel jou en Sibrenne, als de heren van de MOOCfactory hebben uitgenodigd om te spreken op 20 maart. Ik ben wel benieuwd waar je de MOOC voor social network analysis hebt gevolgd en wat je ervan vond.

      Als reactie op dit blog is het in mijn geval ook zo dat ik me meer inzet naar mate ik meer waarde hecht aan dat wat ik kan leren. Ik denk dat ik in contact en discussie met anderen meer leer. Maar dit kost tijd, en dat besteed ik graag vooral aan onderwerpen die ik het interessantste vind.

  • Hanneke van Doornik-Beemer on 9 januari, 2015 at 10:04 Beantwoorden

    Afhankelijk van mijn doel, ben ik een kijker of een allrounder. De indeling van de schalen van betrokkenheid passen prima bij een onderdeel van mijn vakgebied, namelijk de karakters van PARWO, waarin iedere leerling deze stappen doorloopt in ieder leerproces. Het hangt echt af van de zone van de naaste ontwikkeling van iedereen, hoe betrokken iemand bij een onderwerp is. Ik denk dat een paar leerpsychologen hier nog de tanden in kunnen zetten!

  • Nicole on 14 januari, 2015 at 14:46 Beantwoorden

    Tot nu toe ben ik in MOOC’s altijd kijker geweest, omdat mijn doel dan ook was alleen te “halen” en dan alleen dat wat ik op dat moment interessant vond. Als mijn doel anders is, wordt mijn rol ook anders. Net als Joitske denk ik dan ook dat het interessant is om eens te kijken naar de intentie en hoe de betrokkenheid daadwerkelijk was.

  • Cornelie Smallegange on 27 februari, 2015 at 20:57 Beantwoorden

    Wat een leuke blog! Ik heb zelf de MOOC uit het voorbeeld gevolgd en vorige week een MOOC van Coursera afgerond (Greening the Economy: Lessons from Scandinavia). Zoals andere reageerders verschilt het zeker per MOOC hoe je erin staat. Voor mij is een hele belangrijke succesfactor de gebruiksvriendelijkheid op de smartphone. Via Coursera ging dat super met de App en kon ik (als ik goed internet had) makkelijk de colleges volgen en een quiz doen.

Leave a Comment:

* - required fields

© 2017