MOOC vanuit verschillende invalshoeken belicht

Het sociaal leerplatform ‘Curatr’, het nieuwe MOOC-platform op de markt, bespreken we met vele verschillende geïnteresseerden, zoals: docenten, onderwijsvernieuwers, wetenschappers, consultants Learning & Development, hoofden opleidingen, recruiters, marketeers, UX designers, innovatiemanagers en trendwatchers. Wij ervaren het als enorm waardevol om door verschillende brillen naar een MOOC-platform te kijken. Elk gesprek levert enorm veel nieuwe inzichten op. Hieronder gaan we in op de vragen en opmerkingen die gemaakt worden door de verschillende gesprekspartners.

Onderwijsinstellingen
Indien we in gesprek zijn met o.a. docenten en onderwijsadviseurs binnen het HBO zoals de UVA, Hanze Hogeschool en Saxion Hogeschool en de Universiteiten als TU Twente en OU komen al snel met aanbieders als: Coursera, EdX, Udacity, Canvas, Udemy en Futurelearn ter sprake. Het beeld uit de media en de eerste ervaringen worden gedeeld. Bij de #HBOdiscours, georganiseerd door de Vereniging Hogescholen, waren we ook aanwezig. Vragen werden gesteld over studiepunten, de rol van de docent, de link met eindtermen, de uitspraken door mevrouw J. Bussemaker bij DWDD en de 1 mio die ze ter beschikking stelt aan instellingen die meer open educatie gaan inzetten in hun onderwijs. Daarnaast komt er ook steeds meer transparantie in het kostenplaatje. Een MOOC bij Coursera kost al snel tussen de 50.000 – 100.000 dollar en staat de content bij Coursera. Bij EdX wordt gesproken tussen de 50.000 en 250.000 dollar. Curatr daarentegen vergt een investering die begint bij 5.000 euro. Het aantal lerenden of bezoekers is ook een interessant onderwerp, het voorbeeld van Stanford University (Artificial Intelligence: 163.000 deelnemers) en TUDelft (Solar: 42.000 deelnemers) zijn inmiddels bekend. Vele hogescholen en Universiteiten oriënteren zich nu op deze markt en experimenteren ermee. Het merendeel van de gesprekken gaan echter over de didactiek en het didactische model achter de MOOC. Learning Analytics over het gebruik van de MOOC leveren weer prima informatie op voor het continu verbeteren van de MOOC en tevens het onderwijs.

Wetenschappers op het gebied van online leren
Zeker zo interessant zijn de gesprekken met de wetenschappers zoals bijvoorbeeld Robert Schuwer, Wilfred Rubens en Wytze Koopal. Vragen borrelen op zoals: welke data kun je achterhalen in het kader van learning analytics, gesproken wordt direct over learning record stores en e-portfolio’s, bied je leerroutes aan of laat je dat vrij aan de lerende? Synchroon of a-synchroon leren?, Hoe geeft men feedback aan peers, hoe kun je peers raadplegen? De waarde van video. Wat is de rol van de docent/moderator? Wij spreken van de curator.

Bedrijfsleven: afdeling Opleidingen
In gesprek met opleidingsadviseurs en hoofden opleidingen zoals bijvoorbeeld bij TNT en KLM, TTA-International wordt ook over het didactische model van de MOOC gesproken. Men gaat zich er steeds meer in verdiepen. De een noemt het een trend, de ander een hype. Sommigen denken dat MOOC’s over twee jaar gemeengoed zijn en we het als een van de learning tools zien. Varianten op MOOC’s zullen dan ontstaan. Een MOOC is tevens als SPOC in te zetten: Small Private Online Course. De functionaliteiten zijn identiek, echter voor een selecte groep. Van ‘Massive’ is dan geen sprake meer. Men denkt er over na om een SPOC in te zetten over bijvoorbeeld de nieuwe strategie, het nieuwe beeldmerk, een nieuwe ontwikkeling of koers. Met Curatr worden momenteel ook SPOC’s ontwikkeld. De opleidingsadviseur die zich meer bezighoudt met gamification, vindt deze optie in Curatr juist top. De opleidingsadviseur die juist affiniteit met social learning (peer-to-peer) heeft, let daar juist het meeste op.

Bedrijfsleven: afdeling Marketing & Sales
Binnen dezelfde organisatie is het fenomeen MOOC ook op de agenda gekomen bij de afdeling marketing en/of sales. Zelfs af en toe in samenspraak met de afdeling Opleidingen. Deze ontwikkeling juichen wij toe. In een eerdere blog schreven wij de toegevoegde waarde van een MOOC in relatie tot marketing. Door het aanbieden van een MOOC aan je klanten, leveranciers en fans levert het naast goodwill ook andere belangrijke informatie op en met name data: user data, lead data en kun je de data gebruiken als recruitmentfunctie. Naast naamsbekendheid en namedropping wordt het verkrijgen van inzichten van beelden en wensen uit de markt genoemd als belangrijkste waarde. De community www.klimaatplein.com zal in september een MOOC lanceren over energiebewust ondernemen. Wij houden jullie op de hoogte. Een MOOC heeft dus naast de educatieve waarde nu ook steeds meer een marketingwaarde. Er zullen MOOC’s aangeboden gaan worden door het bedrijfsleven!

Bedrijfsleven: Innovatiemanagers
Innovatiemanagers volgen natuurlijk ook de trend en zijn vaak het cement tussen de afdelingen opleidingen en sales. Dit zijn innovatiemanagers op het gebied van Learning & Development, maar ook op het gebied van online trends, zoals www.frankwatching.com. Hier wordt met name gesproken over de big data voortkomend uit de MOOC’s en de mogelijkheden om in contact te treden met de klant.

Recruitment
Het unieke concept van een vorm van leaderboard en gamification in het MOOC-platform Curatr vinden recruiters juist zeer interessant. De deelnemers (lerenden) kunnen punten (experience-points, XP) verdienen door anderen te up-voten en down-voten vanwege verschillende redenen: het geven van feedback, het bekijken van leerobjecten, het uploaden van (nieuwe) leerobjecten, etc. Hierdoor verzamelt men punten en kan men tevens badges verzamelen. Deze XP en badges worden getoond in een leaderboard voor de lerende zelf en aan de achterkant van het platform een uitgebreidere overzicht voor de recruiter. Naast de activiteit, kan men ook de kwaliteit van de bijdragen beoordelen en geeft zich een mooi beeld voor recruiters.

Marketing en Communicatiebureau’s
De gesprekken met Marketing en Communicatiebureau’s wijken niet veel af van de gesprekken met de afdeling marketing en sales van organisaties. Opvallend wordt er nu minder over goodwill gesproken, maar gaat de creatieve brein open over de vele mogelijkheden en kansen om met de markt in contact te komen. Wat wil je uitstralen? Wie wil je zijn? En wat wil je wat anderen van je vinden? Deze organisaties gaan dus ook op zoek naar een ‘fit’ van een MOOC in de marketingstrategie van een bedrijf. Zij adviseren daar o.a. namelijk in. Veel bedrijven zijn vooral nu op zoek naar extra services aanbieden aan de klant. Hier zullen we ook verder op ingaan tijdens de congres MarCom in het onderwijs op 4 en 5 november 2014.

UX-Designers
Ook enorm interessant zijn de gesprekken met deze creatieve out of the box denkers zoals bij WeCanBeHeroes. Zij bekijken een MOOC vooral vanuit de user experience. De user moet getrokken worden en ‘smoothie’ door de MOOC verleidt worden. De look and feel moet kloppen met bijvoorbeeld de website van het desbetreffende bedrijf. De usability moet top zijn. Ook deze groep is geïnteresseerd in vormen van gamification, het verdienen van badges zoals in Foursquare en het opslaan van je badges in Mozzila Open Badges.

In onderstaande video ‘The ROI of Users Experience’ van Dr. Susan Weinschenk wordt op een heldere manier uitgelegd wat de Return on Investment is (ROI) van Users Experience.

Juist door het delen van deze verschillende inzichten wordt de trend of hype van MOOC’s steeds duidelijker en zien wij creatieve ideeën ontstaan voor de inzet van MOOC’s. Wij zijn benieuwd welke kansen jullie zien.

Zie ook:

Leave a Comment:

* - required fields

MOOCFactory © 2017