BLOG 4: De waarde van MOOCs voor het bedrijfsleven

12 dec 2013
by François Walgering

MOOCs zijn en zullen de komende tijd zeker een hot item blijven binnen het opleiden en ontwikkelen van mensen, zeker binnen het Hoger Onderwijs. En de huidige beweging van MOOCs richting organisatieleren is zeker zo interessant. De vraag is hierbij: ‘Hoe kunnen MOOCs het organisatieleren ondersteunen dan wel versterken?’

Persoonlijk kan ik me geen toekomst meer voorstellen zonder dat we als opleidings- en onderwijskundigen goed gaan kijken naar de mogelijkheden van MOOCs binnen het opleidingshuis van een organisatie. Het uiteindelijke resultaat zal mogelijk een totaal andere soort MOOC worden, misschien wel één die totaal de naam ‘MOOC’ niet waardig is. Maar om eerlijk te zijn, de originele MOOCs (nu cMOOC genoemd) en de MOOCs (xMOOC en tMOOCs genoemd) die steeds populairder worden zijn al totaal anders van elkaar.

In onderstaande presentatie ‘What can MOOCs mean for the corporate world?’ wordt door Bert de Coutere op een heldere manier uitgelegd wat MOOCs voor een organisatie kunnen betekenen:

In de bovenstaande presentatie wordt ook ingegaan op wat organisaties kunnen leren van de ervaringen die opgedaan zijn bij de al aangeboden MOOCs door Universiteiten. Naar aanleiding van deze presentatie zal ik hieronder een (fictief) voorbeeld geven van een MOOC die ingezet kan worden binnen de autobranche.
MOOCs binnen de autobranche
Een autofabrikant als Mercedes organiseert een MOOC over hun nieuwe A Klasse. Gedurende een paar weken is de hele wereld in staat om alles te leren over de nieuwe modellen van Mercedes, hoe je deze moet bedienen, hoe je onderhoud dient te plegen, wat voor een motor er in zit, etc. De autofabrikant Mercedes kan zich in beginsel alleen op zijn eigen dealers en garagehouders richten, om deze in zeer korte periode up to date te krijgen m.b.t. hun nieuwe modellen. Echter de pers van de autobranche en de vele Mercedes fans zullen zich snel aansluiten in de MOOC.
Zoals een product manager van Mercedes A klasse al zou kunnen zeggen; ‘We zijn absoluut de beste om in een hele korte periode de wereld te laten zien wat onze nieuwe modellen zijn, echter we zijn nog nooit in staat geweest om in een dergelijke korte tijd ook nog een cursus uit te rollen voor iedereen die meer wil weten over onze nieuwe modellen.’
Deze manier van inzet van een MOOC binnen de autobranche is er eentje die echt zou kunnen werken. De waarde van deze MOOC ligt vooral bij het grote bereik, snelle time to market en is daarom kosten verlagend.
Vele trainingsmanagers binnen de autobranche geven aan dat het nog niet zo eenvoudig is om de kennis van de nieuwe technologie in een korte tijd bij de dealers, garagehouders en eindgebruikers te krijgen. MOOCs zijn Massive zoals de acroniem al doet vermoeden, een cursus van een onderwerp naar keuze van een paar weken kan in een kort tijdsbestek de gehele wereld bedienen. En even belangrijk is dat het twee kanten op kan werken binnen een MOOC, de community binnen een MOOC kan namelijk ook inzichten geven over nieuwe (gewenste) technologie en Best Practices van de nieuwe technologie. En het marketing element blijft er ook altijd nog.
Presentatie:

Leave a Comment:

* - required fields

© 2017