Van social platform naar open innovatieplatform

De KVK organiseert momenteel alweer een vijfde editie van KVK Business Challenge: een open innovatieplatform waar kleine ondernemers oplossingen bedenken voor vraagstukken van grote corporates. Grote bedrijven nemen minder risico’s en denken in bestaande oplossingen, terwijl mkb’ers flexibel, creatief en wendbaar zijn. De twee partijen weten elkaar nog niet goed te vinden, vandaar dat KVK nu als bemiddelaar optreedt.

 

Van Curatr met MOOC’s …

De Kamer van Koophandel begon een jaar of drie geleden met de KVK Online Ondernemerscampus, waarop ondernemers MOOC’s konden volgen  die bijvoorbeeld over smart industry of duurzaamheid gingen. Geïnteresseerde ondernemers schreven zich in en doorliepen een mooi vormgegeven leer- en deel evenement via het sociale platform Curatr. Ze deden kennis op van experts en andere ondernemers via filmpjes, blogs, artikelen en konden op andere deelnemers reageren. De KVK modereerde de dialogen en liet ondernemers leren van elkaars successen en valkuilen.

 

… naar Curatr met KVK Business Challenges

Nog niet zo lang geleden zag de Kamer van Koophandel meer mogelijkheden voor het platform dan alleen een MOOC. Al 10 jaar organiseert zij fysieke evenementen om de innovatieuitdagingen van grote bedrijven te matchen met de oplossingskracht van creatieve en snelle mkb’ers. Omdat ze ondernemers meer mogelijkheden wil bieden dan alleen een eenmalig evenement, en omdat dit past binnen haar digitaliseringsstrategie, wilden ze deze events op digitale wijze gaan organiseren. Nu was alleen nog een passend platform nodig.

In Curatr, dezelfde omgeving als die voor de MOOC’s, zette de Kamer van Koophandel een open innovatieplatform op. Grote organisaties zetten hun uitdaging in een flitsende videopitch, en via de gesprekslijnen gaan mkb-ers en grote organisaties hierover met elkaar in gesprek. Ze stellen vragen en verkennen de mogelijkheden voor een vruchtbare samenwerking. En het leuke is, omdat alles digitaal gaat, kunnen ook buitenlandse mkb-ers meedoen. Op dit moment komt zo’n 20% van de deelnemers uit het buitenland! Aan het einde van de KVK Business Challenge online periode selecteren de corporates met wie ze verder willen praten, en ontmoeten de mkb’er en de corporate organisatie elkaar in levenden lijve.

 

Groot succes

KVK  Business Challenges is een succes. Organisaties als T-mobile, Univé, en Sandd  hebben al oplossingen gevonden via creatieve en flexibele ideeën van het mkb. Komende tijd lanceert de Kamer van Koophandel meer challenges. Niet alleen voor heel Nederland en daarbuiten, maar ook thematische edities in de regio. Zo loopt momenteel een HI-tech editie in West-Nederland in samenwerking met Holland Instrumentation en Innovation Quarter.

 

Nieuwsgierig? Deze maand kun je nog meedoen aan KVK Business Challenge en ook aan KVK Business Challenge HI-tech.

 

Leave a Comment:

* - required fields

MOOCFactory © 2017