Waarden van MOOCs & SPOCs

25 sep 2018
by Jos Maassen

MOOCs en SPOCs, dat zijn toch online courses? Jazeker, dat zijn het. Maar ze zijn meer dan dat. Massive Open Online Courses en Small Private Online Courses bieden meer waarde(n) dan we denken… We vroegen, in de zomer van 2018, onze klanten en gebruikers van MOOCs en SPOCs naar die toegevoegde waarden en brachten ze in beeld in een infographic. Hieronder een korte toelichting: wat zijn dan die toegevoegde waarden van MOOCs en SPOCs?

 


MOOCs en SPOCS | Marketing en certificaatinkomsten

Meest genoemd, ligt voor de hand: je kunt MOOCs en SPOCs inzetten voor marketingdoeleinden. Bijvoorbeeld door je naam aan een online cursus te verbinden en die vervolgens te promoten. Daarnaast kun je deelnemers een certificaat laten ‘behalen’ aan het einde van de MOOC of SPOC. Daar kun je ze zelfs voor laten betalen, waardoor je je MOOC of SPOC inzet als verdienmodel.

 

MOOCs | Best practices en kennis delen en ophalen

Sociaal leren leent zich uitstekend voor het delen en ophalen van kennis. Ook best practices kunnen binnen een MOOC worden gedeeld. Zo heeft het Spaarne Gasthuis een MOOC aangeboden over de verpleegkundige van de toekomst. Hierin werd kennis uitgewisseld en deelden deelnemers mooie voorbeelden van verpleegkundigen van de toekomst. Bovendien profileerde het Spaarne Gasthuis zich als innovatieve organisatie.

 

MOOCs | Community building, experts betrekken en experts spotten

In een MOOC breng je mensen samen die dezelfde interesses hebben. Zo kun je nieuwe kennis én nieuwe kennissen opdoen: je bouwt aan een community. Koninklijke Visio, een Nederlands expertisecentrum voor mensen met een visuele beperking, ontwikkelde een MOOC over hoe je concepten uitlegt aan blinde of slechtziende kinderen. Denk aan concepten als ‘dierentuin’ of ‘lente’. Aan die MOOC deden geïnteresseerden én experts mee. Een prachtige manier om te leren van elkaars ervaring, je netwerk te vergroten én te weten bij wie je welke expertise kunt vinden.

 

MOOCs | Thought leadership uitstralen en recruitment

ICT-dienstverlener Ordina maakte in 2017 een MOOC over DevOps : een methode voor samenwerken in ICT-land. Doordat zij zélf de MOOC ontwikkelden over een innovatief onderwerp, profileerde Ordina zich als thought leader. Tevens zochten ze in die periode 500 nieuwe collega’s! Zo kun je een MOOC ook inzetten bij recruitment van nieuw personeel.
Een extraatje was dat medewerkers van verschillende afdelingen bij Ordina veel werkplezier en teamspirit ervaarden tijdens het ontwikkelen van de MOOC.
BHV.nl ontwikkelde twee MOOCs en profileerde zich daarmee o.a. als thoughtleader op het gebied van BHV.

 

MOOCs | Research, user en usage data

Een MOOC levert veel data op. Wie leert wanneer, hoe lang en welke content vindt men interessant? Hoe kun je je eigen MOOC of SPOC verbeteren? AOG School of Management ontwikkelde een MOOC over robotisering. Zij namen de (geanonimiseerde) data uit de MOOC op in hun onderzoek over het effect van robotisering op human resources. Zo kan een MOOC ook bijdragen aan wetenschappelijk onderzoek of marktonderzoek.

 

SPOCs | Best practices en kennis delen, intern recruitment

VodafoneZiggo ontwikkelde, volgens design thinking, het afgelopen jaar 170 Small Private Online Courses. In die SPOCs wisselen medewerkers intern informatie uit over allerlei onderwerpen en delen ze best practices. Dat doet de Kamer van Koophandel ook in hun KvK Academy, waarin medewerkers kennis delen en ophalen. Voor zowel de organisatie als voor medewerkers biedt dat meerwaarde: je hebt beter op je netvlies waar mensen goed in zijn en medewerkers kunnen elkaar sneller vinden als ze samenwerken.

 

SPOCs | Flipping the classroom

Onderwijsinstelling Avans+ gebruikt SPOCs in hun onderwijsprogramma’s. Ze zetten de Small Private Online Courses in bij flipping the classroom: een mixvorm tussen online en klassikaal onderwijs. Studenten bereiden zich voor in de SPOC en gaan tijdens colleges klassikaal de diepte in. Ze verrijken hun kennis door met en van elkaar te leren. Daar is tijdens de klassikale lessen dan ook meer tijd voor, want van tevoren hebben de deelnemers zich ingelezen, of filmpjes bekeken.


SPOCs | Organisatieverandering en commitment

Commitment creëren? Een organisatieverandering doorvoeren? Dat is een behoorlijke klus. Een SPOC kan worden ingezet om bewustzijn van medewerkers voor een organisatieverandering te vergroten. Medewerkers willen zich eerder identificeren met een nieuw thema, een nieuwe dienst of een nieuw product verkopen.

 

Hebben we alle waarden genoemd, of weet je er meer? Vul aan en deel mee!
Wil je de infographic ontvangen als pdf? Mail dan naar jmaassen@moocfactory.nl

2 Comments:

  • Diederik on 27 september, 2018 at 14:18 Beantwoorden

    Er staat in deze post dat mensen via MOOCs en SPOCs elkaars kennis kunnen delen. Maar ik begrijp ook dat MOOCs en SPOCs one-way werken: deelnemers kijken en luisteren, en de docent vertelt. Of heb ik het mis?

  • François Walgering on 27 september, 2018 at 15:24 Beantwoorden

    Diederik, dank voor je reactie. We maken onderscheid tussen xMOOC (extended) en cMOOC. de cMOOC zijn de connecitivity MOOCs en leunen sterker op netwerken, community-denken, social learning en gaan ervan uit dat de deelnemers zelf veel bijdragen aan de MOOC. De cMOOC is dus een sociale MOOC. Daar maken wij met Curatr gebruik van. Daarentegen zullen er ook deelnemers zijn die bijvoorbeeld liever video’s bekijken en reacties van andere lezen, zonder dat ze zelf actief bezig zijn met reageren op vragen en bijvoorbeeld zelf content uploaden. De zogenaamde “Lurkers”.

Leave a Comment:

* - required fields

MOOCFactory © 2017