Waaraan voldoet een succesvolle MOOC | SPOC ?

10 apr 2018
by Jos Maassen

Sinds 2014 helpt MOOCFactory diverse onderwijsinstellingen, overheidsinstellingen en organisaties bij het faciliteren van social learning. Dat doen we door middel van het ontwerpen en ontwikkelen van een cMOOC, MOOC (Massive Open Online Course) en SPOC (Small Private Online Course) met het innovatieve sociaal leerplatform Curatr. De kleine C staat voor Connectivisme.

80% van onze klanten zetten Curatr overigens in als SPOC (besloten groep) ter facilitering van social learning. Dus intern binnen hun organisatie onder het personeel of als blended vorm in bijvoorbeeld een opleidingstraject. 20% van onze klanten gebruikt Curatr om MOOCs aan te bieden, zie ook: MOOCademy

Deze klanten kunnen na onze consultancy zelfstandig aan de slag. Dat is ook onze visie. Wij ontwerpen en ontwikkelen géén MOOCs en SPOCs voor onze klanten. Dat doen zij zelf! Dan is het ook van hen. Zij doorleven het hele proces van ontwerp tot live-gang. Eigenaarschap is belangrijk.

Unieke dynamiek
Elke MOOC of SPOC heeft een unieke dynamiek. De ene MOOC of SPOC is succesvoller dan de andere. De term “succesvol” is arbitrair, dat realiseer ik me, want elke klant heeft weer eigen doelen, verwachtingen en resultaten met een MOOC of SPOC. Toch onderscheiden wij 13 elementen waar wij een succesvolle MOOC en/of SPOC aan herkennen. Deze hebben we opgenomen in een infographic, die tevens te gebruiken is als checklist.

13 elementen
Het serieus nemen van deze 13 elementen draagt direct bij aan een succesvolle MOOC, SPOC. Het ontwikkelteam (projectteam) van onze klant heeft daarin een cruciale rol. Wij hebben tijdens het begeleiden van dat team al snel een voorspelling voor het succes. Daarom ga ik daar verder op in in deze blog.

Team
Wij adviseren een multi-disciplinair team samen te stellen. Dat team bestaat bijvoorbeeld uit 4 à 5 personen/rollen: opleidingskundige, subject matter experts, moderatoren, marketing, projectleider en waar mogelijk iemand met affiniteit met data-analytics. Dat team helpen wij graag met het ontwerpen en ontwikkelen van een MOOC of SPOC. Onze consultancy is voornamelijk op didactisch, technisch en marketing vlak. Wij verzorgen ook een workshop: hoe modereer je een MOOC?

Het team dient uiteraard voldoende tijd en capaciteit te hebben. De tijd is vooraf lastig in te schatten en hangt ook af van de beschikbare content, maar zeker ook van de creativiteit van het team qua ontwerp en ontwikkeling van de MOOC of SPOC. Het cureren van rijke content en juist ook afwisseling daarvan is belangrijk. Het stellen van de juiste (open)vragen in Curatr blijkt een uitdaging!

Het is gaaf te merken dat sommige klanten echt alles van Curatr willen weten, zij zijn eager! Curatr heeft enkele keren per jaar kleine en grote updates. Het bijhouden van deze updates en je verdiepen in alle functionaliteiten van Curatr is key! Wij co-creëren graag samen met onze klanten. De mate van partnerschap is belangrijk. Openstaan voor elkaars ideeën! Als sprake is van partnerschap; dan zijn wij pas tevreden.

Wil je bijgaande infographic ontvangen, mail naar jmaassen@moocfactory.nl

 

Leave a Comment:

* - required fields

MOOCFactory © 2017