Hoe ontwerp je een corporate MOOC?

10 mrt 2017
by Jos Maassen

Samen met Ht2Labs uit Oxford hebben we een analyse gemaakt van de aanpak van getalenteerde onderwijskundig designers in het ontwerpen en ontwikkelen van MOOCs (Massive Open Online Courses) voor intern gebruik binnen 4 organisaties (meer dan 1.000 medewerkers in totaal). We spreken ook wel van COOCs (Corporate MOOCs) of SPOCs (Small Private Online Courses).

Hoe hebben zij dit aangepakt met behulp van Curatr, ons sociaal leerplatform? Aan de hand van een top 6 van overwegingen neem ik jullie mee in onze bevindingen. Aan de hand daarvan hebben we een handige Infographic gemaakt die wij als “praatplaat” gebruiken in de cocreatie-sessies met onze klanten.

• Lengte van de COOC
• Ontwerp van de COOC
• Omvang van de content
• Aard van de content
• Rol van de moderator(en)
• Marketing

1. Course Lengte
Wij zien MOOCs als “events”; in de tijd beperkte evenementen. Maar hoe lang duurt zo’n event? We hebben veel geëxperimenteerd: met een enigszins open einde, het hele jaar lang, zelfs een MOOC van slechts 48 uur. Per saldo denken wij dat ongeveer 4 weken een juiste lengte is. De hoofdstukken, wij spreken van levels, duurden in deze voorbeelden telkens een week. De opzet was zowel lineair als non-lineair.

2. Course Ontwerp
De ontwerpers kozen voor een eenvoudige benadering van Instructional Design. Te beginnen met het doel en thema en dat afpellen naar levels en leerobjecten per week. Alle COOCs waren stand-alone. Dus geen blended vorm, daar ga ik echter op in in een volgende blog.
De basis van de inzet van deze COOCs was altijd ‘social learning’; het faciliteren van het delen van kennis en ervaringen door de deelnemers (lees medewerkers).

3. Omvang van de Content
In deze 4 COOCs werden zeer vergelijkbare aanpakken genomen. Elk ‘level’ (gelijkgesteld aan een week in de meeste gevallen) bevatten circa 6-10 leerobjecten: video’s, artikelen, weblogs, afbeeldingen. Aan de leerobjecten hebben de deelnemers tussen de 5 tot 20 minuten besteed
De totale tijdsbesteding per week varieert tussen 1 a 2 uur, uiteraard geheel afhankelijk van de activiteit van de deelnemers. Wij zien onderscheid in het bekijken van de content, het beantwoorden van de open vragen en zelfs het reageren op andere peers. Wij spreken van: reactief, proactief en interactief.

4. Aard van de Content
In alle gevallen was er een grote verscheidenheid van content afkomstig van verschillende plaatsen. Dit adviseren we ook. Content curation is een vak apart; het verzamelen en filteren van content afgestemd op de doelgroep. Sommige klanten zijn zelf in staat om content te maken en anderen zoeken het meer op het internet.
• Video’s van talking heads duurden kort (altijd minder dan 10 minuten, de meeste ongeveer 5 minuten of minder).
• In alle gevallen werden discussievragen gebruikt en de dialoog verliep goed. De reacties waren ook allemaal serieus by the way.
• In alle COOCs zijn mogelijkheden geboden om deelnemers zelf met content te laten komen (user generated content). Zeer bruikbare bronnen voor zowel de deelnemers als de organisatie zelf.
• In één COOC werd ook een webinar geïntroduceerd.
• De rest betrof a-synchroon leren.

Wij adviseren ontwerpers om te denken in “derden”. Gebruik 1/3 van de content dat je al eerder gebruikte of kende. Zet 1/3 van de content in dat vrij beschikbaar is vanuit het internet en zet 1/3 van de content in dat je zelf maakt.

5. Rol van de moderator(en)
De rol van de e-moderator is cruciaal. Wij onderscheiden een inhoudelijke rol en een meer procesmatige sociale rol. Petra Peeters en Marlo Kengen schreven er al eerder een artikel over.

In alle COOCs die we analyseerden hadden de moderatoren een actieve rol in het begeleiden en activeren van de deelnemers.
• Voor COOCs die 4 a 5 weken duren betreft het een vrij intensieve rol; voor de langdurige COOCs betekent dit vaak minder intensief.
• In één geval was de moderator voortdurend aanwezig, hij plaatste opmerkingen en hield de dialoog continu op gang. Hij presenteerde zich net zoals een actieve deelnemer.
• Grotendeels hadden de moderatoren een vrij actieve rol, maar zeker niet 24/7. De gemiddelde tijd die per dag werd besteed betrof 1 tot 1,5 uur.
• In alle gevallen vindt de moderatie retrospectief plaats omdat de bijdragen van deelnemers niet eerst gecontroleerd hoeven te worden, ze verschijnen dus direct online.
• In alle COOCs hebben de moderatoren, ook op ons advies, nieuwsbrieven vanuit Curatr gestuurd om de activiteit van de deelnemers hoog te laten zijn, om samenvattingen en te geven en om de opening van nieuwe levels aan de kondigen.
We hebben eerder onderzocht dat de impact van dit soort ‘nudges’ hoog is. Deze duwtjes in de rug van de deelnemers werken goed om hen te laten terugkeren en betrokken te laten zijn in de COOCs!

6. Marketing
Wij hameren continu op de marketing van de COOC. Wij onderscheiden daarin 3 fasen: marketing vooraf, tijdens en na afloop van de COOC. De pre-COOC activiteiten omvatten presentaties, mededelingen en communicatie met herinneringen, herinneringen, herinneringen!

Een reeks van echt creatieve benaderingen werden gebruikt als teaser om te promoten wat er ging komen en hoe eenvoudig men zich kon aanmelden. We hebben diverse varianten gezien:
• E-mails
• Blogs op het intranet
• Video’s
• Posters en leaflets

Er wordt in onze ogen te licht gedacht over het klaarzetten van een MOOC en dan zullen de deelnemers zich wel inschrijven en barst de dialoog los. Die vlieger gaat echt niet op! Een marketingcampagne is nodig om de doelgroep te bereiken.

Het ontwerpen van MOOCs voor gebruik in uw orgnisatie
Hoewel de overeenkomsten in deze COOC-ontwerpen opvallend waren, het is niet een standaard aanpak. One-size-fits-all bestaat niet meer. Echter deze bedrijven waren het eens met onderstaande tips:
• Streef naar een event van 4 weken
• 1 groot thema per week
• Ga op zoek naar mensen die 1 a 2 uur per week willen investeren

In mijn volgende blog ga ik in op de samenstelling van het team die de MOOC, COOC of SPOC ontwerpt, ontwikkelt en vermarkt. Welke competenties zien we graag terug? Deze teams begeleiden wij namelijk. Ik kom er steeds meer achter dat dat ook een cruciale factor is in het slagen van een goede MOOC.

Wil je de Infographic ontvangen? Stuur mij dan een e-mail

 

One comment:

  • anjo marcelis on 24 maart, 2017 at 13:43 Beantwoorden

    Als het aantal deelnemers groot is wordt het doornemen van reacties na enige tijd minder interessant.
    Als de deelnemersgroep heterogeen is (in dit geval studenten, mensen werkzaam in regulier onderwijs, mensen werkzaam in bedrijven, ZZP’ers en consultants), dan kan het interessant zijn om met name de reacties van jou specifieke groep te volgen. Een moderator zou kunnen helpen door samen te vatten, te clusteren, specifieke deelthema’s te benoemen etc. Dat vraagt dan wel een behoorlijke tijdsinvestering.

Leave a Comment:

* - required fields

MOOCFactory © 2017