Hoe je met een Playbook door de bomen het bos weer ziet?

02 mrt 2017
by François Walgering

Gebruik jij leerinstrumenten effectief?

Binnen organisaties en onderwijsinstellingen zijn vaak veel instrumenten aanwezig waarmee lerende medewerkers (van elkaar) kunnen leren, communiceren, trainen en oefenen. Binnen het Next Gen Learning Ecosystem  spelen die instrumenten een belangrijke rol. Van coaching, training of seminar, tot MOOC, SPOC of webinar. Wat voor instrumenten heb je eigenlijk allemaal? Hoe worden ze binnen jouw organisatie gebruikt? En kan dat beter? Een Playbook biedt uitkomst!

Wat is een Playbook?

Met een Playbook krijg je inzicht in hoe je een leerpad (of meerdere leerpaden) bewandelt. Je kunt een Playbook gebruiken om leeractiviteiten te combineren en zo uiteindelijk een doel te bereiken. Soms is dat doel ingewikkeld en heb je veel leeractiviteiten nodig. Soms is het overzichtelijker. Bijvoorbeeld in het geval van kennis opdoen; gebruik een SPOC in je organisatie om een groep medewerkers bijvoorbeeld bij te spijkeren op het gebied van de laatste salestechnieken. Bij complexere materie kan sprake zijn van meerdere leeractiviteiten: inspiratie opdoen, trainingen volgen en opgedane kennis implementeren in het werkveld.

Hoe (in)formeel wil je het hebben?

Als je iets aan het leren bent, dan kan dat heel formeel en gestructureerd. Of je nu inspiratie opdoet, een training volgt of opgedane kennis in de praktijk implementeert. Je kunt het zo formeel maken als je het zelf wilt. Uit onderzoek is gebleken dat professionals meer dan 70 procent van hun inspiratie en kennis opdoen tijdens informele, ongestructureerde (leer)momenten. Bij het koffiezetautomaat bijvoorbeeld, of tijdens een gesprek op het kantoor van een collega. Ook hip (én effectief): working in the open. Medewerkers met verschillende competenties zoeken elkaar op, delen een werkplek, vormen een multidisciplinair team, leren van elkaar en helpen elkaar verder.

Playbook

Een Playbook: the Matrix

Als je de drie doelen (inspiratie opdoen, trainen en kennis implementeren) wegzet tegen een schaal van formeel naar informeel, dan krijg je een matrix met verschillende instrumenten. Voilà: een Playbook. In het plaatje hierboven staat een voorbeeld. Je ziet in één oogopslag welke instrumenten jij (of je organisatie) in huis hebt en van welke instrumenten je er veel hebt. En of die instrumenten formeel of juist informeel zijn. Ook kun je zien of de instrumenten en de wijze waarop je ze gebruikt eigenlijk wel in de strategie van de organisatie passen. Handig!

Oproep aan L&D’ers en HRD’ers: deel je Playbook

Heb jij op een rijtje welke leerinstrumenten in jouw organisatie worden gebruikt? Maak het inzichtelijk met een Playbook, deel hem hieronder of stuur hem naar ons toe.

2 Comments:

  • Krista on 3 maart, 2017 at 10:54 Beantwoorden

    Ik zou dit bericht graag via social media willen delen maar zie geen mogelijkheid hiertoe via snelle knoppen op deze pagina. Klopt dat?

    Ik vind het een mooie manier om een ontwikkeltraject inzichtelijk te maken qua vormen en het zet ook aan tot nadenken over een mooie en effectieve mix.

  • Gerdine Slot on 21 maart, 2017 at 11:08 Beantwoorden

    Ik gebruik diverse leerinstrumenten, maar heb dat niet in een playbook uitgewerkt. Leerinstrumenten die ik inzet:
    klassikaal leren, huiswerkopdrachten die digitaal ingeleverd worden en dan in de groep terug komen, filmpjes van YouTube en ted-ex. Mensen zelf filmpjes laten maken en die laten insturen. Het informeel leren en het coachen van dit proces komt steeds meer voor in mijn praktijk.

Leave a Comment:

* - required fields

© 2017