Blog 25: Positieve en negatieve reacties in discussies – Wat leidt tot uitval?

12 sep 2016
by François Walgering

Afbeeldingsresultaat voor Natasha DmoshinskaiaEen blog door: Natasha Dmoshinskaia

De meeste mensen die ten minste één MOOC hebben gevolgd, zijn ook ten minste één keer uitgevallen (online drop-out), of ze zijn niet eens begonnen aan de cursus waarvoor zij zich geregistreerd hebben. Dat is hoe het gaat wanneer registratie gratis en met een paar klikken gebeurd is. Studenten hebben hier geen problemen mee, maar de docenten en aanbieders van de MOOC’s wel. Daarom proberen zij indicatoren en voorspellers te vinden waarom studenten uitvallen.

Universiteit Twente heeft in samenwerking met, support en data van MOOCFactory en HT2 (UK) de discussies van gebruikers van twee MOOCs bestudeerd. De discussies zijn gekozen als bron van informatie omdat forums een onderscheidend kenmerk zijn van MOOCs en deze data automatisch verzameld wordt. Elke discussie is beoordeeld als positief of negatief met behulp van de ‘sentiment analysis’. Elk betekenisvol woord in een zin is vergeleken met een lijst positieve en negatieve woorden uit het woordenboek. Het aantal positieve en negatieve woorden zijn toegevoegd.

Een beetje onverwacht; er is géén correlatie tussen het sentiment-level van de week (de toon van alle discussies samen) en uitval gevonden, hoewel dit in eerder onderzoek wel naar voren kwam. Een andere verrassende uitkomst was de relatie tussen de algemene toon van een discussie van een persoon en de afronding. Het blijkt dat deelnemers met alleen positieve discussies de eersten zijn die uitvallen. Dit kan worden verklaard doordat zij minder geïnteresseerd zijn in de cursus en er geen moeite voor willen doen. Mensen uit de groep met de hoogste afrondingsscore plaatsen op kleine schaal enigszins negatief / kritisch commentaar maar zijn over het algemeen positief. Deze trends zijn te zien in onderstaande grafiek.

 

MOOC's

Dit betekent dat het afronden van een cursus enige kritische betrokkenheid vraagt. Deze resultaten kunnen interessant zijn voor docenten en studenten. Docenten zouden alleen positieve discussies in forums moeten zien als een waarschuwing en zich waarschijnlijk meer in de discussie(s) / dialogen moeten mengen. Studenten kunnen zelf hun kritische betrokkenheid beoordelen door te kijken naar het algemene sentiment-level van hun eigen commentaar en de noodzakelijke acties ondernemen indien ze verder willen met de cursus.

Het publiceren van de resultaten in een wetenschappelijk tijdschrift wordt voorbereid.

Zie ook:

Leave a Comment:

* - required fields

© 2017