Blog 23: Welke sociale rol pak jij op?

In de afgelopen periode is er al heel veel gezegd en geschreven over de verschillende rollen die een deelnemer kan vervullen in een MOOC. In de blog ‘Betrokkenheidspatronen binnen MOOC’s’ hebben we de betrokkenheidspatronen van de Universiteiten Cornell en Stanford besproken.

In deze studie worden de MOOC deelnemers in vijf verschillende soorten onderscheiden:
1. Omstanders: zij registreren zichzelf maar zijn niet echt actief.
2. Verzamelaars: zij downloaden vooral de lezingen/college maar zijn niet actief in de MOOC.
3. Kijkers: zij kijken naar de lezingen maar slaan de opdrachten meestal over.
4. Oplossers: zij maken vooral de opdrachten maar hebben duidelijk geen behoeften om naar de lezingen/colleges te kijken.
5. All-Rounders: zij weten de balans tussen het kijken naar lezingen/colleges en doe-opdrachten te realiseren.

Dit model komt op ons erg statisch over en is misschien dan ook erg geschikt voor MOOC’s die meer gebaseerd zijn op het Instructivisme (xMOOC’s) en minder gebaseerd zijn op het Constructivisme en Connectivisme (cMOOC’s). Dit zag je ook terug komen in de reacties van lezers van de eerder genoemde blog.

Deze betrokkenheidspatronen zeggen eigenlijk helemaal niks over de mate van het netwerken of de sociale activiteiten van de deelnemers binnen de MOOC. Terwijl het bij MOOC’s, die gebaseerd zijn op social learning, juist gaat om kennisdeling, kenniscreatie en het creëren van inzichten, waarbij netwerken en sociale activiteiten juist van essentieel belang zijn.

Vandaar dat we vanaf nu een model met 9 rollen gebruiken, waarbij het starten van discussies, op elkaar reageren en het delen van kennis centraal staat en de mate van jouw inbreng jouw rol definieert.

Deelnemers van een MOOC zullen zich mogelijk herkennen in meerdere rollen, dit heeft vaak te maken met jouw interesse en affiniteit met het onderwerp, hoe bedreven ben je met het platform, hoeveel tijd heb je en spreekt de opzet en/of de inrichting van de MOOC mij aan.

Afbeelding6

Hieronder beschrijven we één voor één de verschillende rollen die wij terug zien komen in onze MOOC’s.

Inactives
Inactives hebben zich ingeschreven voor de MOOC en hebben vaak wel de ambitie om te beginnen maar hebben bijvoorbeeld geen tijd. Als ze al hun profiel hebben ingevuld, dan is dat vooral het hoog nodige, zoals naam, bedrijfsnaam en misschien nog een profiel foto. Deze groep is dus vanaf het begin niet actief binnen de MOOC.

Networkers
Deze groep zijn meer actief binnen de MOOC. Deze groep floreert binnen een MOOC die juist gebaseerd is op Social Learning waar juist het starten van dialogen/discussies en het reageren op elkaars opmerkingen hoog in het vaandel staan. Zij hebben hun profiel helemaal op orde en als het kan zullen ze vooral netwerken binnen de community.

Connectors
Deze groep start niet alleen discussies en reageren op discussies maar zijn juist ook ‘verbinders’. Zij kennen veel mensen in de MOOC en kennen altijd wel mensen die andere mensen kunnen helpen. Zij zijn juist actief in het verbinden van mensen omdat zij juist ook weten: ‘het delen is het nieuwe hebben’. Zij hebben vaak geen verborgen agenda en willen er ook niks voor terug.

Participators
Terwijl deze groep nog niet veel met andere deelnemers spreken, zijn ze zich wel aan het oriënteren hoe ze kunnen deelnemen aan het sociale proces. Dit is de groep die graag mee kijkt, nieuwsgierig is en af en toe een opmerking in een leerobject plaatst om te kijken wat er gebeurt. Participators zullen in beginsel ook meer gaan voor de content dan voor het netwerken, dit voelt voor deze groep veiliger.

Broadcasters
Deze groep concentreert zich op het delen van content van anderen binnen de MOOC. Dit doen ze door bijvoorbeeld het delen van video’s, blogs, afbeeldingen, PPT’s, artikelen, etc in de upload omgeving (eigen bijdrage) van de MOOC. Doordat de context van de content niet altijd helder is kan dit af en toe overkomen alsof dit wordt gebruikt als extra kanaal om content te verspreiden.

Collaborators
Wanneer het delen van kennis en content in een socialere context staat, zien we ander gedrag naar voren komen. Zij zenden minder en waarderen meer de feedback van anderen. Typisch voor deze groep is dat ze heel goed zijn in het starten van discussies, door te vragen, toe te spitsen, etc. Zij zijn door de fase heen van sociaal actief zijn en het delen van andermans content. Zij beginnen nu ook een eigen mening te creëren en luisteren aandachtig naar andermans mening.

Enthusiasts
Deze groep is erg actief binnen de MOOC met het plaatsen van hun eigen content en het formuleren van hun eigen mening binnen de leerobjecten. Bij deze groep zie je ook naar voren komen dat ze niet met heel veel discussies starten of op discussies reageren. Dit is de groep die zich graag laat uitspreken, maar minder in gesprek gaat met de andere deelnemers binnen de MOOC.

Thought Leaders
Dit is de groep die vaak gezien wordt als de kennis experts binnen de MOOC en hebben een hoge geloofwaardigheid bij de deelnemers. Zij doen niet heel veel mee aan discussies, al bloggen en tweeten ze wel af en toe. Deze groep mengt zich vooral in discussies die hen uitdaagt om na te denken.

Influencers
Deze groep houdt zich voortdurend bezig met netwerken en creëren veel content. Het starten van discussies, mensen uitdagen om na te denken, delen van content en het verbinden van mensen zit van nature in hun DNA. Zij worden beschouwd als kennis experts in hun expertise gebied. Het rijkelijk formuleren van hun mening en het creëren van blogs, etc onderscheid hen van de anderen.

Wij beseften heel goed dat de Thought Leaders en de Influencers een aantrekkingskracht hebben op het merendeel van de doelgroep. De uitdaging in onze MOOC’s was en is dan ook om deze twee groepen betrokken en actief te houden. Dit deden we bijvoorbeeld door ze meer verantwoordelijkheden te geven zoals een moderatorrol, hun materiaal en/of discussies te promoten, etc.

Conclusie
Wij zien binnen de sociale MOOC’s verschillende rollen naar voren komen die meer te maken hebben met de mate van activiteit in de MOOC: het starten van dialogen/discussies, het reageren op elkaar en het delen van kennis en ervaringen.
Hierbij staat het sociale aspect meer centraal. En dat is precies waar MOOCFactory voor staat!

Welke rol past het beste bij jou?

 

Zie ook:

Leave a Comment:

* - required fields

MOOCFactory © 2017