Van MOOC naar ONDERZOEKSRAPPORT: Robotisering

In de zomer van 2015 ontstond er contact tussen AOG School of Management en MOOCFactory. Ambities omtrent beide organisaties werden uitgewisseld. Ik liet enkele voorbeelden van MOOCs (Massive open Online Courses) en SPOCs (Small Private Online Courses) zien aan Annelieke Achterberg-Geerdink en Eric Buffinga, respectievelijk directeur en programmaontwikkelaar (Executive Education) bij AOG School of Management.

Toegevoegde waarden van MOOCs
Als we het hebben over MOOCs denken al velen aan de massale courses die Universiteiten aanbieden. Echter wij zien creatieve varianten ontstaan op deze MOOCs, waarbij we denken in toegevoegde waarden als o.a.: kennis delen met de markt, marketing, thoughtleadership, promotie, inzichten uit de markt (marketdata), leaddata, userdata en andere verdienmodellen in geld uitgedrukt. De MOOCs die wij ontwikkelen zijn tevens gebaseerd op social learning, content curation en gamification. Dit onderscheidt Curatr van de meeste andere MOOC platforms.

Idee
Medio oktober 2015 werd er gebeld……. Door de out-of-the-box brainstorm kwam AOG al snel op het idee om een MOOC aan te bieden aan de markt omtrent één van haar expertises namelijk; Robotisering en de toekomst van werk. HR Managers en andere geïnteresseerden zouden uitgenodigd worden in de MOOC. Twee kennisexperts (Hans Junggeburt en Eric Buffinga) zouden de rol als online moderator (zowel een inhoudelijk als een sociale rol) op zich nemen. Eric: “14 december 2015 moet de MOOC klaar staan”.

Instructie in Curatr
Eind oktober 2015 gaf ik de eerste (van de drie) workshop Instructie in Curatr. Een groep van vijf ontwikkelaars werden opgeleid in ons online leerplatform Curatr, zodat AOG zelfstandig MOOCs kan ontwikkelen vanuit een visie op social learning; deelnemers worden uitgedaagd om met elkaar hun kennis en ervaringen te delen aan de hand van aangeboden content en moderatorschap door AOG. Ik moet eerlijk zeggen; de energie vloog door de ruimte! Twee weken later hadden we het tweede dagdeel gepland en AOG had flinke vorderingen gemaakt….wederom werd ik positief verrast. Het was heerlijk werken. Die vijf ontwikkelaars waren super betrokken met full commitment van hun omgeving. Ondertussen werd ook de marketing opgestart vanuit AOG. Tijdens het derde dagdeel werden alle puntjes op de i gezet: o.a. juiste gamification instelingen, look & feel, proces van inschrijvingen, kwaliteitscheck op de content en open vragen. Het zag er echt gaaf uit!

14 december D-day
De dag van de waarheid; de MOOC gaat los met een duur van 3 weken, vanwege de opzet van 3 levels in de MOOC. 450 deelnemers reageerden voluit op de aangeboden content en deelden kennis, inzichten en ervaringen met elkaar (social learning). Een mooie nieuwe ervaring met “leren” door de deelnemers, maar zeker ook voor AOG met deze vorm van innovatief onderwijs in dit experiment.

Naamloos


Marktonderzoek
De deelnemers waren zich ervan bewust dat de bijdragen van alle deelnemers in de MOOC geanonimiseerd verwerkt zouden worden tot een marktonderzoek. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat in de nabije toekomst de huidige stabiliteit in functie en benodigde vaardigheden zal verdwijnen. Hierdoor zal iedere burger levenlang moeten blijven leren op vakmatig gebied en in de omgang met verandering. Het onderzoeksrapport werd op 16 februari 2016 gepresenteerd tijdens het ‘Werkverkenners’-event in Media Plaza Jaarsbeurs in Utrecht, georganiseerd door AOG, USG People, FD en BNR. Tijdens deze middag werden er nog meer interessante gedachten uitgewisseld over robotisering en de toekomst van het werk. Het onderzoeksrapport kan men downloaden.

Terugblik
MOOCFactory kijkt terug op een enerverende pressure-cooker met AOG. Wij hebben samengewerkt met vijf hardwerkende ontwikkelaars. AOG heeft lef en durf getoond door dit experiment aan te gaan. De directie heeft full commitment gegeven. Eric heeft zijn projectleidersrol (en tevens moderatorsrol) uitstekend vervuld. Ze hebben gewerkt vanuit een visie op o.a. social learning bij de ontwikkeling van de MOOC en ze hebben duidelijk de toegevoegde waarde van MOOCs gezien in deze specifieke casus gerelateerd aan een marktonderzoek. Chapeau!

De volgende MOOC vanuit AOG School of Management is al in de maak………

Leave a Comment:

* - required fields

MOOCFactory © 2017