Blog 19: NOT CONTENT IS KING, BUT CONTEXT IS KING!

Oostenrijk – In het schitterende Vienna vond van 15 – 22 november 2015 de Council Meeting plaats van ESTIEM. Deze organisatie bestaat uit 79 technische universiteiten in Europa. ESTIEM staat voor: European Students of Industrial Engineering and Management. De uitwisseling van contacten en kennis staan hoog in het vaandel.

ESTIEM_Logo_

Ben Betts (CEO van Ht2) en Jos Maassen (co-founder van MOOCFactory) waren, als partner, op zaterdag 21 november in Wenen uitgenodigd om een “working-group” en een “TED-talk” te verzorgen.


Working-Group: Innovation in Education
Een gemêleerde groep van studenten, alumni, professoren en boardmembers werd allereerst meegenomen in de basis van “Leren”.

working group

Vraag 1: Stel jezelf eens de vragen: Waar doe jij ideeën op? Waar kom jij tot ideeën? Wat ben je dan aan het doen? En wat kenmerkt deze “place”?
De aanwezigen antwoordden: tijdens het hardlopen, in de auto, tijdens het fietsen, buiten het routinematige werken.… Uh dus niet tijdens de colleges, opleidingen? Waarom creëren we dan niet meer “space” in het onderwijs? In het bedrijfsleven wordt gelukkig de laatste tijd steeds meer gesproken over “lummel-tijd”.

Vraag 2: Indien je een idee hebt, aan wie vertel je dan dat idee? En waarom aan hem/haar? Kenmerken van die persoon zijn volgens de aanwezigen: vertrouwen, out-of-the-box-thinker, passion, uit dezelfde branche, juist uit een andere branche, professional, persoonlijk, supportive, adding value. Duidelijk is natuurlijk dat “networking” een essentiële competentie is.

Saillant detail in deze working-group is dat de term MOOC (bewust) niet gevallen is. Bij het inrichten van onderwijs (en zo ook MOOCs) dienen we veel meer rekening te houden met bovenstaande.


TED-Talk: Welcome to the age of context!

Ben Betts nam een volle zaal mee in zijn betoog. Er wordt enorm veel geld gespendeerd aan online leren.

  • US companies alone spend $ 160b on training per year (bron: ATD)
  • E-learning is the fastest area of growth… 23% every year (Bron: IBIS Capital)
  • But building online learning remains expensive. 1 hour of learning content costs $ 30,000 on average (bron: Chapman Alliance)
  • For university students who average 15 contact hours a week. That’s $ 450,000 just to build 1 week of content for 1 module

Maar waarom staat juist in elearning de “content” centraal? “This is industrial age thinking”. Werk is niet langer standaard. Tekstboeken zullen je niet langer meer helpen. Standaardisatie zal jou ook niet meer helpen. De content-overload ook niet. “We are content rich, but context poor”.

tedtalk

Welcome to the age of context!
Ben spreekt over de competentie “Sensemaking”. Peter Senge sprak over: through learning we re-perceive the world and our relationship to it. Ben vervangt het woord “learning” door “curation”. Jij bent de curator! Digital Curation gaat over: Seeking | Sensing | Sharing. Harold Jarche spreekt er ook over. Ben doet een oproep aan het delen van je ervaringen. Ook docenten zouden een curator moeten zijn. Het is niet meer voldoende om de juiste antwoorden te weten. De nieuwe en toekomstige banen gaan over sensemaking! Curators don’t ask: How does it work? Curators tell others: This is how it could work!

Ben Betts sluit af: NO CONTENT CAN TELL YOU WHAT TO THINK

 

Zie ook:

 

Leave a Comment:

* - required fields

MOOCFactory © 2017