BLOG 16: de opkomst van de SPOC – deel 2 van 2

Small Private Online Courses nemen hun intrede. Steeds meer onderwijsinstellingen, overheidsinstellingen en het bedrijfsleven zien de meerwaarde van de inzet van SPOCs. Het grote verschil tussen een MOOC (Massive Open Online Course) en een SPOC is dat de doelgroep bij laatstgenoemde besloten (op voorhand bekend) is. Daarnaast zien we gelukkig de trend dat de MOOCs en SPOCs steeds socialer worden; kennisdeling en kenniscreatie zijn het uitgangspunt. Daar is Curatr al op ingericht!

Vanuit MOOCFactory ontwikkelen we, vaak in co-creatie met onze klanten, MOOCs en SPOCs in Curatr. Inmiddels hebben we ook resellers aan ons weten te binden. Bedrijven zoals Savant Learning Partners en Cubiss die wij opleiden in Curatr, ontwikkelen ook MOOCs en SPOCs voor hun klanten.

Aankomende periode wordt een spannende periode, we lanceren binnenkort de nieuwe Curatr waarbij we de mogelijkheid geven om de oude te behouden natuurlijk. Tijdens Learning Technologies UK2015 in Londen hebben we samen met ons inspiratiebedrijf Ht2 een sneak preview gegeven van de nieuwe versie van Curatr. De belangstelling is overweldigend. Binnenkort brengen we jullie op de hoogte van de nieuwe versie!

In blog 11 (deel 1 van deze tweeluik) schreef ik over de kansen die SPOCs bieden aan onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven. Hoofdvragen om Curatr in te zetten waren:

  • Hoe train je de next-generation, met behoud van de ervaringen van de oudere medewerkers?
  • Hoe reageer je snel op probleemsituaties?
  • Hoe voorkom je dat er steeds dezelfde fouten gemaakt worden, elke keer weer?
  • Hoe identificeer je binnen je organisatie de expertise?

In deze blog neem ik jullie mee in (ontwikkel)vragen van onze klanten, waarvoor we Curatr inzetten als online sociaal leerplatform. In deze leeromgevingen staan: filmpjes, teksten, afbeeldingen, websites, blogs, artikelen, etc. En aan de hand daarvan worden o.a. onderwerpen met elkaar besproken. Allereerst drie voorbeelden van MOOCs en daarna enkele voorbeelden van SPOCs die we momenteel ontwikkelen.

Klimaatplein
MOOC: In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M) i.s.m. Klimaatplein.com wordt alle ondernemers van Nederland de mogelijkheid geboden, door middel van een MOOC, om kennis op te doen en ook juist hun kennis en ervaringen met elkaar te delen op het gebied van energiebewust ondernemen. Een uitgelezen kans voor ondernemers om energiebewuster te ondernemen!

TTA-International
MOOC: Een opleidingsinstituut die verschillende innovatieve onderwerpen binnen de autobranche in een MOOC aanbiedt aan het MBO en medewerkers binnen de autobranche zoals o.a. monteurs en verkopers. TTA International (zie blog: Is MOOC the answer?) introduceert een leermodel voor monteurs dat klassieke kennisoverdracht combineert met sociale media. Binnen hun eigen netwerken delen, verspreiden en becommentariëren de cursisten/deelnemers technische vakinformatie. Zie hier info op www.automobielmanagement.nl.

Gemeente Uden
MOOC: Burgers en medewerkers van de gemeente Uden kennis, ideeën en ervaringen laten delen omtrent een 10-tal ideeën door burgers van de gemeente Uden die voorgekomen zijn uit de G1000 in het kader van Burgerparticipatie!

Gemeente Utrecht
SPOC: Kennisdeling tussen medewerkers binnen de gemeente Utrecht. Het project is opgebouwd door middel van vakgroepen. Deze vakgroepen worden in het leven geroepen wanneer er een leerbehoefte is rondom een thema. De vakgroep maakt zichzelf als eerste de stof eigen om er vervolgens binnen Curatr een opleiding van te maken en op een later tijdstip aan de bieden aan collega’s.

Achmea
SPOC: Learning professionals van Achmea delen hun kennis en ervaring op het gebied van 9 highlights in leren met elkaar en wat dit betekent of kan betekenen voor Achmea.

SLIGRO
SPOC: Alle medewerkers van de 48 zelfbedieningsgroothandels delen in deze SPOC hun kennis, inzichten, meningen en ervaringen m.b.t. Sligro 3.0  en het een nieuwe bedieningsconcept. Zij bereiden zich dus voor op de toekomstige werkplek.

Schoolleidersregister PO
SPOC: Schoolleidersregister PO biedt een informeel platform aan aan alle schoolleiders (primair onderwijs) in Nederland. Zij delen hierin kennis en ervaringen en laten zo zien dat ze boven de stof staan op 7 verschillende thema’s.

Deloitte
SPOC: Learning professionals delen hun kennis en ervaring op het gebied van “trends in learning” met elkaar en wat dit betekent of kan betekenen voor Deloitte
SPOC: Medewerkers van de afdeling Audit delen met elkaar hun kennis en ervaring inzake de laatste ontwikkelingen op het gebied van Audit binnen Deloitte.

Océ Technologies
SPOC: Young Professionals binnen Océ Technologies delen hun kennis en ervaringen op diverse onderwerpen/thema’s, zoals werkprocessen, de te hanteren modellen, etc. Leren van elkaar!

Handicare
SPOC: Salesmanagers (wereldwijd) bij de dealers van Handicare doen kennis op en delen hun kennis en ervaringen met elkaar m.b.t. Photo Survey met het opmeten van trappen waarop de trapliften worden gemonteerd.

Avans Hogescholen SPOC: Studenten van ICT & Management gaan zelf in Curatr een SPOC ontwikkelen m.b.t. Gamification als tentamenopdracht. Deze SPOC wordt later aangeboden aan docenten!

Ik ben benieuwd of bovenstaande vragen en uitdagingen ook in uw organisatie/instelling spelen en welke vragen überhaupt in uw organisatie spelen waarbij social learning wellicht een oplossing biedt.

 

Zie ook:

 

2 Comments:

  • Esmeralda de Koster on 18 maart, 2015 at 21:15 Beantwoorden

    – Participatiewet.
    Hoe zorgen we ervoor dat de aangenomen participatiewet niet het nieuwe probleem van de toekomst word?
    Doelgroep: filosofen, wetenschappers, ortho )pedagogen, psychologen, andere experts en burgers.

  • Duurzaam Warm on 20 november, 2015 at 15:31 Beantwoorden

    interesant artikel!

Leave a Comment:

* - required fields

© 2017