Blog 14: xAPI, why?

Onlangs waren we in London aanwezig op de xAPI Barcamp, georganiseerd als fringe event verbonden aan Learning Technologies Conference and Exhibition dat plaatsvond op 28 en 29 januari 2015. Daar had MOOCFactory samen met Ht2 een stand om o.a. een sneak preview te presenteren van de nieuwe versie van het innovatieve online leerplatform Curatr. Deze xAPI Barcamp was ook interessant vanwege het feit dat Curatr xAPI compliant is en de nieuwe versie een Learning Record Store (LRS) LearningLocker aan de achterkant heeft draaien. Een hot topic op LT15uk.

Barcamp
Het principe van een Barcamp is eenvoudig. In Pub Cumberland Arms waren 40 geïnteresseerden bijeengekomen om in 5 groepen hun kennis en ervaringen te delen m.b.t. xAPI. In roulatie deelden 5 experts hun expertise op dit gebied. Dit alles in een ongedwongen sfeer, muziek op de achtergrond en veelal een pint op tafel. Gesponsord door Learning Locker en Watershed LRS.

xAPI Experts:
Ben Betts (@bbetts)
Andrew Downes (@mrdownes)
Mark Aberdour (@maberdour)
Mark Berthelemy (@berthelemy)
Jonathan Archibald (@jonarchibald)

xAPI

xAPI: Wat is het?
xAPI (in het verleden TinCan): een nieuwe eenduidige gemeenschappelijke communicatie afspraak tussen digitale instrumenten (persoon + werkwoord + object); om deze statements te verrijken kan het aangevuld worden met een locatie, tijdstip, met feedback en met reflectie.

Het staat als de nieuwe generatie SCORM te boek. SCORM staat voor Sharable Content Object Reference Model en daarmee kunnen we een score opslaan in een LMS. Bijvoorbeeld wanneer je een e-learningmodule hebt afgerond of een training hebt gevolgd. Die score komt automatisch of via de trainer in het systeem. Maar… waar het gaat om al die leerervaringen buiten het LMS, kan SCORM ons niet helpen. TinCan oftewel xAPI, de nieuwe en veel dynamischere variant, kan dit wel. Zo is er bijvoorbeeld géén LMS of internetbrowser meer nodig, zijn real-worldleerervaringen ook traceerbaar en zijn er meerdere scores meetbaar en vooral uitwisselbaar.

Tijdens deze 5 ronden werd mij duidelijk dat we zeer divers over xAPI praten en denken. Ik beschrijf drie inzetmogelijkheden.

  • Op individueel niveau
  • Op academie niveau
  • Op organisatie niveau

De experts spraken er met volle passie over. Echter voor de meesten aanwezigen is het nog wel “ongrijpbaar”. Enkele voorbeelden van bedrijven werden gegeven die juist ervaring met xAPI op aan het doen zijn. Zij lopen daarin ook voorop en zullen dat blijven.

xAPI op individueel niveau: Learning Record Store (LRS)
Een Learning Record Store is een digitale omgeving waar leerervaringen in worden opgeslagen (Store). Het opslaan van de eigen leerervaringen is natuurlijk enorm interessant. xAPI (Experience Application Programming Interface) laat je leerervaringen rapporteren waarbij elke combinatie mogelijk is van “persoon +  werkwoord + object” en het resultaat daarvan. We zijn nu dus o.a. in staat om bij te houden dat ‘François het boek Social Learning heeft gelezen’, ‘Martin een tweet verstuurd heeft omtrent content curation’ en ‘Alan het filmpje omtrent LMS-implementatie op YouTube heeft bekeken’. In Curatr worden deze leerervaringen enerzijds automatisch bijgehouden en kun je anderzijds zelf ook leerervaringen toevoegen tot je “timeline” in je eigen profiel. We onderscheiden een “Persoonlijke LRS” en een “Organisatie LRS”. Laatstgenoemde traceert van alle medewerkers hun leerervaringen en detecteert zo o.a. expertise binnen een organisatie. Onder deze data verstaan we alle leerervaringen bij elkaar in een Learning Record Store. Hieronder is een dashboard gepresenteerd van een LRS: sorteren en zichtbaar maken van leerervaringen (Sort & Share) bij City & Guilds.

CityGuild1

 

 

CityGuild2

xAPI op academie niveau: learning en big data analytics
De data die vele online leertools genereren zijn goud waard. Toch merk ik dat vele opleidingsadviseurs daar nog niet of nauwelijks mee bezig zijn. De laatste tijd zie ik wel nieuwe functies ontstaan, zoals; manager HR(D) Analytics. Door deze data te analyseren ben je beter in staat om je onderwijs te verbeteren. Hoe leert men?, welke content wordt goed beoordeeld?, welke leerpatronen zie je?, etc. Het onderwijs verbeteren kan dus je doel zijn door de inzet van xAPI.

xAPI op organisatie niveau: learningactivities – performance data
De link maken met de business is een ander doel. We onderzoeken een correlatie tussen “learning activities” en “performance data”. Stel voor: een bepaalde afdeling presteert erg goed om bepaalde redenen. Als je dan een correlatie kunt aantonen tussen de leerervaringen van de medewerkers van de laatste tijd… Dan kunnen andere afdelingen hiervan leren en stappen ondernemen om ook goed te gaan presteren. Ik realiseer me goed dat dit tijd vergt, echter zullen we nog versteld komen te staan van de aanwezige correlaties. Het onderzoeken waard lijkt mij!

Wat zijn jullie ervaringen met de inzet van xAPI?

 

Zie ook:

Leave a Comment:

* - required fields

© 2017