Blog 1: Een introductie in MOOC’s

In de afgelopen periode heb ik verschillende MOOC’s mogen volgen bij vooruitstrevende universiteiten zoals de University of Pennsylvania in de Verenigde Staten en de Open Universiteit in Nederland. Met deze MOOC’s heb ik mijn kennis op het gebied van ‘gamification’ en ‘e-learning’ kunnen verbreden en verdiepen, zonder dat ik hiervoor betaald heb. Tevens heb ik mijn netwerk kunnen uitbreiden met professionals die geïnteresseerd zijn in de zelfde onderwerpen als ik.

Wat is een MOOC?
MOOC staat voor Massive Open Online Course. Het zijn gratis online cursussen die aangeboden worden door bekende universiteiten over de hele wereld. Sommige universiteiten maken het zelfs mogelijk om een certificaat te halen voor de cursus die je volgt. In Nederland zijn het onder andere de universiteiten TU Delft, UvA, OU, Universiteit van Leiden en Universiteit van Humanistiek die verschillende MOOC’s aanbieden, met verschillende onderwerpen. Universiteiten maken hierbij vaak gebruik van bestaande MOOC platformen zoals:

In het onderstaande video ‘What is a MOOC?’ wordt op een heldere manier uitgelegd wat een MOOC is en wat de kenmerken zijn van een MOOC.

 

 

Het inzetten van MOOC’s  heeft voor universiteiten vele voordelen en het is dan ook niet vreemd dat het op dit moment op zo’n grote schaal toeneemt. Hieronder heb ik enkele voorbeelden van voordelen geformuleerd. Met een MOOC kunnen universiteiten o.a.:

  • zichzelf profileren;
  • verbreding en/of verdieping aanbrengen aan hun bestaande curriculum;
  • met één docent een groot publiek bedienen, wat de kosten kunnen drukken en;
  • onderwijsmateriaal hergebruiken, wat de kosten kunnen drukken;

Verder zien we ook dat het vele voordelen heeft voor mensen die zich willen verdiepen in een onderwerp bij een gerenommeerde universiteit. Het is dan ook niet vreemd dat bij bijvoorbeeld MOOC aanbieder Coursera duizenden lerenden zich aanmelden voor één cursus. Hieronder heb ik enkele voorbeelden van voordelen geformuleerd. Met een MOOC:

  • is informatie vrij toegankelijk voor iedereen die zich wil bekwamen in een bepaald onderwerp;
  • kan de lerende op elk ogenblik leren (anytime / just in time / wanneer je er het meest gemotiveerd voor bent);
  • kan de lerende op iedere plaats leren (anywhere / op de werkplek / in de trein / thuis / etc.);
  • is er focus op het actuele leermodel, ik leer het best wat ik nu nodig heb voor mijn werk (just enough);
  • ondervindt de lerende geen tijdverlies aan onderwerpen die hij/zij al beheerst;
  • staat de lerende centraal en ontvangt de lerende alle noodzakelijk ondersteuning van een facilitator;
  • kan de lerende, meestal voor een kleine vergoeding, een certificaat halen bij een gerenommeerde Universiteit;
  • kan de lerende zijn professionele netwerk gedurende de cursus vergroten en;
  • wordt de leerstof meestal aantrekkelijk en gevarieerd gepresenteerd, door bijvoorbeeld: pre / post testen, webinars, discussiefora, nieuwsgroepen, FAQ (frequently asked questions) en gebruik van multimedia middelen (not over- / under done).

Zoals hierboven geformuleerd levert het aanbieden van MOOC’s vele voordelen op, zowel aan Universiteiten als aan lerenden. In een volgende blog ga ik in op de voordelen die MOOC’s kunnen bieden aan HRD professionals in zowel grote organisaties, als in kleine(re) organisaties.

Leave a Comment:

* - required fields

© 2017